voorgaande jaren kreeg ik altijd geld terug van de fiscus. Nu moet ik ineens betalen. Ik had/heb alleen HRA, verder geen aftrekposten. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je vraag is?
itsme
13 jaar geleden
hier kunnen we niets mee. Zoek een fiscaal adviseur, die kan je helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik realiseer mij dat ik weer vreselijk onduidelijk overkom. Wat ik niet begrijp is dat ik al jaren op dezelfde manier mijn aangifte invul en telkens ongeveer hetzelfde bedrag terug krijg. Voor 2010 echter moet ik betalen. Ik weet dat er een aantal aftrekposten zijn komen te vervallen, maar die had ik toch al niet. Bedragen uit 2010 zijn in lijn met die van 2009 en eerder. Ben bang dat ik Itsme's raad moet opvolgen en er geld tegenaan moet gooien om de schade mogelijk te beperken. Bedankt voor de reacties

Het beste antwoord

Mijn advies zou zijn om het overzicht dat door het aangifteprogramma gegenereerd wordt te leggen naast het overzicht van vorig jaar. Je kunt dan precies zien wat er veranderd is ten opzichte van vorig jaar.

Als je inkomen hetzelfde is gebleven en de aftrekbare kosten van je hypotheek ook dan zou je dit jaar iets lager moeten uitkomen omdat je woz-waarde waarschijnlijk per 1-1-2009 hoger lag dan per 1-1-2008.

Het kan zijn dat er iets anders in je situatie veranderd is waardoor je plotseling geen recht meer hebt op een bepaalde heffingskorting. Het is wel goed om dat na te kijken, want wie weet zie je iets over het hoofd en heb je eigenlijk recht op meer dan er nu berekend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke bedankt