Calamiteiten aftrekbaar bij de belasting? (Zie uitleg)

Toegevoegd na 1 minuut:
In april 2010 zat ik vast in het buitenland omdat de vulkaan in Ijsland uitgebarsten was. Ik moest op eigen kosten een reis terug zien te boeken (dan zou dat later gedeclareerd worden, wat overigens nooit gebeurd is omdat KLM en MALEV Hungaria mijn papieren kwijt zijn geraakt). Deze kosten zijn tot ruim 800 euro opgelopen, voor mij een heel maandloon. Is dit aftrekbaar bij de belasting??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitleg? Of is er iets misgegaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uh dit was de uitleg, die zie je onder de vraag staan? Ik heb het wel als extra uitleg ingevuld. Of zie je het niet? Anders stel ik de vraag opnieuw...
ItisILeClerc
13 jaar geleden
k mag hopen van niet, want als belastingbetaler wil ik daar natuurlijk niet aan meebetalen, dat begrijp je wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee okee dat snap ik natuurlijk heel goed ik wist het alleen niet zo goed, ik had gehoopt wat te horen van de vliegmaatschappijen maar dat is dus ook op niks uitgedraaid dus ik dacht ik vraag het eens, maar ja draait ook op niks uit had ik al wel gedacht..

Het beste antwoord

Nee, die 800 Euro is helaas niet aftrekbaar.
In het algemeen kun je stellen dat de regels van de belastingdienst omtrent aftrekbaarheid, bedoeld zijn voor grote groepen mensen en niet voor individuen.

Zo zijn er veel mensen met gezondheids-pech (b.v. chronisch ziek), mensen die een studie volgen i.v.m. hun werk, een hypotheek hebben, of aan goede doelen geven. Voor die groepen zijn er allerlei regels bedacht om de belastingdruk wat te verlichten, en te zorgen dat rijke mensen wat meer belasting betalen dan mensen met een laag inkomen.

De belastingdienst is er niet voor, om individuele gevallen te gaan beoordelen. Daar zou een heel ambtenarenapparaat voor nodig zijn, en je zult vast ook wel begrijpen dat het heel veel gedoe geeft. Want als jij, door jouw financiele strop in je vakantie, 800 Euro mag aftrekken, dan zou misschien iemand wiens auto is gestolen, of koelkast er opeens mee ophoudt, dat ook mogen aftrekken.

Wat jou is overkomen, kun je eventueel verhalen op je reisverzekering, of je kunt KLM/ Malev Hungaria aansprakelijk stellen. Lukt dat allemaal niet, en je belandt door deze vervelende gebeurtenissen zó in de problemen dat je er financieel helemaal niet meer uitkomt, dan kun je altijd bij de gemeente terecht, b.v. voor bijzondere bijstand.

Ik vind het erg vervelend voor je wat er is gebeurd, en het spijt me dat ik geen vrolijker antwoord voor je heb.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef niet ik heb nu in ieder geval duidelijk en ik weet nu waar ik het niet moet zoeken. Dank je wel!

Andere antwoorden (2)

Kan inderdaad niet maar probeer KLM en malev aansprakelijk te stellen! Jij hebt immers bewijs dat je betaald hebt, waarvoor en wanneer. Dat ze jouw papieren kwijt geraakt zijn wil niet zeggen dat ze niet meer hoeven te betalen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb weer een brief gestuurd ik heb alle kopieeen, reisbescheiden etc etc bewaard en gelukkig is er bij mij in de stad een juridisch loket én heb ik rechtsbijstand. Ik kijk het nog eventjes aan en anders ga ik daar gretig gebruik van maken. Dank je!
De belastingdienst is niet een subsidiebron voor calamiteiten en als je daarnaast geen fotokopie van je aanvragen bij de luchtvaartmaatschappijen hebt bewaard.
Probeer het bij de reisverzekering maar ik denk dat het is uitgesloten als overmacht.