Hoeveel mag ik verdienen naast mijn studie zonder dat ik veel belasting ga betalen?

Ik heb even uitgerekend dat ik dit jaar ongeveer 15.000 euro naast mijn HBO studie heb verdient. Mijn werkgevers hebben over dit bedrag +-2350 euro aan belastingen op ingehouden. Nou krijg ik al geen studiefinanciering meer omdat dit mijn 5de studiejaar is dus de grens van 13.500 euro voor studiefinanciering voor mij niet van toepassingis. Maar waar ligt de grens dat ik meer belasting ga betalen?? Tot hoeveel is het verstandig om bij te verdienen zonder in een hogere schaal te komen?
Nu betaal ik namelijk maar ongeveer 15% belasting terwijl ik op de site van de belastingdienst 33% zie staan? Hoe werkt dit precies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Beide percentages kloppen.
U rekent met het percentage inclusief heffingskortingen.
Het belastingpercentage schijf 1 is 37%. Dit percentage was 33% t/m belastingjaar 2012.

Als u per se in schijf 1 wilt blijven mag u niet meer verdienen dan €19.645. In te houden / te betalen belasting over dit bedrag is € 3544. Dat is 18,04% (jaar 2013)

In schijf 2 en 3 is 42% belasting verschuldigd. Maar door de heffingskortingen is het feitelijke percentage lager. Bijvoorbeeld: u verdient € 30.000 / te betalen belasting € 7893. Dat is een percentage van 26,31%.

U kunt deze rekensommetjes maken door de VA2013 of voor volgend jaar de VA2014 in te vullen. U hoeft slechts alleenstaand / uw leeftijd in te vullen én uw geschatte inkomen. In het overzicht staat de te betalen belasting. Zie de bron.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie en info.