Kun je als ondernemer ook twee eenmanszaken hebben? En hoe geef je BTW dan aan?

Als je twee eenmanszaken hebt en je moet aangifte voor de BTW doen, hoe geef je dit dan aan? Allebei apart, of de je één aangifte voor beide ondernemingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (4)

Ik denk dat de belastingdienst of de accountant de beste informatie kan geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt beter een extra handelsnaam nemen.
Scheelt je ook weer KVK kosten.

Je werkt dat met 1 KVK nummer en 1 BTW nummer en je hoeft dus maar een aangifte in te vullen.

Toegevoegd op 23-05-2009 01:47:20
Ik heb het ook even opgezocht.

Mag een ondernemer meerdere eenmanszaken hebben?

Het is niet toegestaan om meer dan één eenmanszaak te hebben. Dit komt omdat het privé-vermogen van de eigenaar onlosmakelijk is verbonden met de eenmanszaak. Dit is de uitkomst van een uitspraak van de rechtbank. Deze oordeelde dat ‘het inschrijven van meerdere eenmanszaken per persoon in het handelsregister in strijd is met het doel en de strekking van de Handelsregisterwet.’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij twee eenmanszaken runt dan kun je gewoon de boekhouding doen zoals je dat voor één bedrijf zou doen. Maar dan in tweefout. En dit houd dan in dat je ook gewoon je BTW afdracht per kwartaal per bedrijf afdraagt aan de belastingdienst...

Maar wellicht is het indien financiëel mogelijk verstandig om van één van deze twee éénmanszaken een Holding onder BV te maken. Hiervoor heb je één dag (ik meen) 18.000 euro saldo nodig. Als je deze Holding onder BV hebt opgericht en hier door de notaris een akte van heb laten maken dan kun je de tweede, of beide éénmanszaken laten opgaan in de Holding. En dan is de boekhouding globaal gezien weer zoals bij één éénmanszaak...

Maar voordat je dit doet laat je wel goed informeren door de Belastingdienst. Deze mensen innen niet alleen geld, maar ontvangen je met open armen, wanneer je ze om advies vraagt. Dit doen ze namelijk graag. En niet geheel onbelangrijk: In het voordeel van de ondernemer...

De Belastingdienst kan jou vooraf zeer goed informeren over van je te wachten staat. De KvK kan dit ook. En jouw accountant kan dit ook. Maar vaak zitten er wat adders onder het gras die door de KvK en accountant over het hoofd worden gezien. En dan heb ik het over 'adders onder het gras' die in jouw voordeel uit kunnen pakken indien je er aanspraak op maakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 2 eenmanszaken hebt moet je die allebei apart inschrijven bij de kamer van koophandel. Als je dat hebt gedaan krijg je voor beide eenmanszaken een btw-nummer. De ene is dan je BSN (burgerservicenummer) waar B.01 achter wordt geplakt, de tweede eenmanszaak krijgt dan een nummer met B.02.

Je moet voor beide eenmanszaken apart administratie bijhouden en ook apart aangifte doen.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat het fiscale voordeeltje "kleine-ondernemers-regeling" die geldt voor de omzetbelasting niet geldt per onderneming, maar per ondernemer. Bij de berekening van dit voordeel moet je dus wel beide eenmanszaken in ogenschouw nemen.

Je kan overigens best meerdere activiteiten in 1 eenmanszaak hebben, zolang deze activiteiten daadwerkelijk iets met elkaar te maken hebben. Een restaurant en een cateringbedrijfje bijvoorbeeld. Als je bijvoorbeeld een restaurant en een fietsenwinkel onder 1 eenmanszaak wil zetten kan dat niet.