Hoe aangifte omzetbelasting 4e kwartaal invullen indien KOR toegepast op 3e kwartaal?

Hallo,

Een vraag m.b.t. het doen van aangifte omzetbelasting.
Een voorbeeld (fictieve bedragen):

1e kwartaal: €500,- btw + betaald
2e kwartaal: €300,- btw + betaald
3e kwartaal: €100,- btw maar €0,- betaald, KOR toegepast: €800,- terug
4e kwartaal: boven verwachting toch nog €100,- verdiend

Uiteindelijk is het rekensommetje vrij simpel: op jaarbasis had er €1000,- aan btw afgedragen moeten worden. Daarop mag ik de KOR toepassen. Echter heb ik de KOR al toegepast in kwartaal 3.

Is het, bij het doen van aangifte omzetbelasting over het 4e kwartaal, nu slechts zaak om het ontvangen btw-bedrag aan te geven (in het voorbeeld €100,-) zodat - in the end - het 'jaarbedrag' kloppend is binnengekomen bij de belastingdienst? Ik hoef niets anders in te vullen tijdens het invullen van de aangifte? Bijv. omdat er al KOR is toegepast?

Dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

De KOR (Kleine Ondernemers Regeling) is een regeling van de belastingdienst die voorziet in een teruggave van betaalde BTW als de BTW minder is dan € 1883,- in 1 (boek) jaar. Deze teruggave wordt deels verrekend met de al ontvangen BTW die bij de omzet is gerealiseerd.

Dus de KOR geldt voor het gehele jaar. Door toepassing van de KOR regeling in het derde kwartaal heb je dus de twee voorgaande kwartalen terugontvangen. Dan is er nog ruimte van € 1083,- waarbinnen je ook de betaalde BTW van het vierde kwartaal kunt terugkrijgen mits dat niet de totale som van €. 1883,- overstijgt.

Het is overigens een verrekeningsregeling. De ontvangen BTW wordt verrekend met de betaalde BTW en het overschot wordt teruggegeven.
Als in je omzetten in 1 boekjaar de ontvangen BTW de betaalde BTW overstijgt en je daarbij boven de €. 1883,- uitkomt, dan vervalt het recht op teruggave of verrekening.