Hoe kan er zomaar een gepind bedrag 2x worden afgeschreven van mijn betaalrekening?
Vandaag heb ik iets opvallends meegemaakt waar ik geen verklaring voor heb. Vanmorgen heb ik bij een winkel een pakje sigaretten gepind voor €11,30. Tot mijn verbazing zag ik later op de dag – ruim vier uur later en terwijl ik me in een compleet andere stad bevond – dat er opnieuw €11,30 is afgeschreven via exact dezelfde betaalautomaat.
Mijn pinpas had ik de hele tijd bij me, dus ik vraag me af hoe dit mogelijk is. Voor zover ik weet, zou zoiets alleen kunnen als iemand mijn pinpas (op de een of andere manier) heeft gekopieerd – maar dat zou wel heel erg brutaal zijn, zeker aangezien ik bijna dagelijks in die winkel kom.
Op Google lees ik wel wat over dubbele afschrijvingen, maar dat gaat meestal over bedragen die direct na elkaar worden afgeschreven. In mijn geval zat er dus vier uur tussen. Ook wordt er vaak gezegd dat het dan om een dubbele toestemming van mijn kant zou gaan, maar daar ben ik zeker van dat dat niet het geval is.
Ik ben uiteraard van plan om terug te gaan naar de winkel om het te bespreken, maar voordat ik dat doe, wil ik graag begrijpen welke oorzaken er mogelijk kunnen zijn voor zo'n dubbele afschrijving. Ik wil geen overhaaste conclusies trekken of iemand onterecht beschuldigen, maar ik wil wél weten waar ik aan toe ben.
Dan wordt die fout meestal automatisch hersteld. Een storing of boekingsfout bij de bank blijft bijna nooit onopgemerkt. Heb je na 3 werkdagen nog steeds niets terug, neem dan contact op met je bank. Als de transactienummers hetzelfde zijn, weet je zeker dat de fout niet bij jezelf of de winkelier ligt. De bank moet het dan voor je oplossen. Als dat niet lukt, moet de bank de fout laten herstellen door de juiste schakel in het proces. Let op: de informatie die banken hierover geven, wisselt nogal. Bovenstaande procedures gelden volgens de Betaalvereniging voor alle banken. Dit is een gekopieerd antwoord!
Wellicht kun je er iets mee.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.