Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan er zomaar een gepind bedrag 2x worden afgeschreven van mijn betaalrekening?

Vandaag heb ik iets opvallends meegemaakt waar ik geen verklaring voor heb. Vanmorgen heb ik bij een winkel een pakje sigaretten gepind voor €11,30. Tot mijn verbazing zag ik later op de dag – ruim vier uur later en terwijl ik me in een compleet andere stad bevond – dat er opnieuw €11,30 is afgeschreven via exact dezelfde betaalautomaat.

Mijn pinpas had ik de hele tijd bij me, dus ik vraag me af hoe dit mogelijk is. Voor zover ik weet, zou zoiets alleen kunnen als iemand mijn pinpas (op de een of andere manier) heeft gekopieerd – maar dat zou wel heel erg brutaal zijn, zeker aangezien ik bijna dagelijks in die winkel kom.

Op Google lees ik wel wat over dubbele afschrijvingen, maar dat gaat meestal over bedragen die direct na elkaar worden afgeschreven. In mijn geval zat er dus vier uur tussen. Ook wordt er vaak gezegd dat het dan om een dubbele toestemming van mijn kant zou gaan, maar daar ben ik zeker van dat dat niet het geval is.

Ik ben uiteraard van plan om terug te gaan naar de winkel om het te bespreken, maar voordat ik dat doe, wil ik graag begrijpen welke oorzaken er mogelijk kunnen zijn voor zo'n dubbele afschrijving. Ik wil geen overhaaste conclusies trekken of iemand onterecht beschuldigen, maar ik wil wél weten waar ik aan toe ben.

3 maanden geleden
in: Bankieren
tinus1969
3 maanden geleden
Ik zou niet naar de winkel gaan maar eerst eens je bank bellen.
Ritsuka
3 maanden geleden
Kan ook een storing zijn van je bank, zou die eerst eens bellen
Inekez1
3 maanden geleden
Als iemand via skimmen je pas zou hebben gekopieerd, dan is het wel heel onnozel om daarmee dan slechts voor 11,30 euro te pinnen. Je zou verwachten dat diegene dan meteen je hele rekening leeg trekt.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Heb je 1 keer betaald en is het bedrag 2 keer afgeboekt?
Dan wordt die fout meestal automatisch hersteld. Een storing of boekingsfout bij de bank blijft bijna nooit onopgemerkt. Heb je na 3 werkdagen nog steeds niets terug, neem dan contact op met je bank. Als de transactienummers hetzelfde zijn, weet je zeker dat de fout niet bij jezelf of de winkelier ligt. De bank moet het dan voor je oplossen. Als dat niet lukt, moet de bank de fout laten herstellen door de juiste schakel in het proces. Let op: de informatie die banken hierover geven, wisselt nogal. Bovenstaande procedures gelden volgens de Betaalvereniging voor alle banken. Dit is een gekopieerd antwoord!
Wellicht kun je er iets mee.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het is echt vervelend om te horen dat je met deze situatie zit. Er kunnen een paar verklaringen zijn voor die dubbele afschrijving.

Een mogelijkheid is dat er een technische fout is geweest bij de betaalautomaat. Soms kunnen systemen zichzelf verwarren en een betaling dubbel verwerken, vooral als er een probleem is met de verbinding.

Daarnaast kan het voorkomen dat de winkelier per ongeluk de transactie opnieuw heeft ingediend, wat ook kan leiden tot een dubbele afschrijving, zelfs na een paar uur. Dit gebeurt soms als het systeem denkt dat de eerste transactie mislukt is.

Ook al lijkt het onwaarschijnlijk, het is altijd belangrijk om je bankgegevens in de gaten te houden. Soms zijn er berichten over skimming, maar als je niks vreemds hebt gezien, is dat misschien ook niet aan de orde.

Het is goed dat je van plan bent om naar de winkel te gaan. Zorg ervoor dat je je bankafschrift meeneemt, zodat ze het kunnen controleren.

Wie heeft hier ervaring mee? Hebben jullie ooit ook zoiets meegemaakt? Wat deden jullie toen?
(Lees meer...)
3 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing