Hoe kun je zelf een factuur maken. particulier?

De rekening is bij voorbeeld € 202 eenmalig.
En je wil er nog 60 boven opleggen anders verdien je er niks aan,
Hoe kun je belasting technisch dat voor elkaar krijgen.
Hoe moet je dat doen eigenlijk?

een jaar geleden
in: Bankieren
2K
ronron1212
een jaar geleden
De factuur is 262 geen btw klaar.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Als het echt iets eenmaligs is, waarom dan een factuur? Wat heeft het voor meerwaarde voor koper en/of verkoper?

Antwoorden (2)

Factuur is een ander woord voor rekening. Iedereen kan een factuur/rekening maken. Alleen als particulier kun je geen btw aftrekken cq. terugvragen van de belastingdienst. Maar dat maakt voor je factuur niet uit.

Zolang je niet bedrijfsmatig bezig bent, hoef je bij dit soort bedragen aan de belastingdienst ook verder niets te verantwoorden.
Waar moet een (zakelijke) factuur aan voldoen ?

De volgende vermeldingen moeten opgenomen worden:

- het woord ‘factuur’
- factuurdatum, maar ook: leveringsdatum (voor goederen) of de datum van prestaties (bij diensten)
- uniek factuurnummer
- uw naam, of maatschappelijke benaming, en uw adres.
- de naam (maatschappelijke benaming) van de ontvanger en zijn adres.
- bankrekeningnummer
- btw- of ondernemingsnummer (indien zakelijk)
- beschrijving en hoeveelheid van de geleverde goederen en/of diensten
- (eenheids)prijs en toegekende korting, hoeveelheid
- bedragen: het bedrag zonder btw , btw-percentage en het btw-bedrag per tarief, het totaal te betalen bedrag
- plaats waar de factuur werd opgemaakt
- betalingscondities

Optioneel kunt u:
- verwijzen naar voorgaande facturen, indien het om een deelfactuur gaat.
- verwijzen naar de algemene voorwaarden. Dit is niet verplicht, maar wel verstandig als de voorwaarden deel uitmaken van de verkoopovereenkomst
eventueel kunt u de voorwaarden opnemen op de achterzijde van de factuur.
Om volledig te zijn deze toevoeging:

Moet je belasting betalen als je spullen verkoopt.

Dat hangt ervan af. Wie alleen af en toe iets van zijn eigen zolder of uit zijn eigen schuurtje tweedehands doorverkoopt, hoeft zich geen zorgen te maken. Als het slechts sporadisch gebeurt, is belasting betalen niet nodig, schrijft de Belastingdienst.

Belasting betalen moet wél als je het grootschaliger aanpakt. Koop je bijvoorbeeld goederen speciaal voor Marktplaats in? En bied je niet slechts af en toe maar heel regelmatig spullen te koop aan? Dan je over de vergoeding inkomstenbelasting betalen. (veel meer details vind je in de bron)
tinus1969
een jaar geleden
Toch een min: De lange beschrijving van factuur-eisen zijn juist voor zakelijke/ondernemers facturen - als particulier is een nette brief genoeg, met het bedrag (262 euro bv) en een korte omschrijving. Belasting staat daar grotendeels los van. Belastingtechnisch zijn dit 'inkomsten overige werkzaamheden'; daar moet je 60 euro opvoeren en er belasting over betalen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Jammer dat je er zo over denkt. Ik geef dat volgens mij ook aan dat de belastingdienst er bij een particulier niet veel mee doet. De vraag is "Hoe kun je zelf een factuur maken ?"
Het lijkt mij juist handig om dan een goede kapstok te hebben. Vandaar de 'lange' lijst.
tinus1969
een jaar geleden
@Oze, ik denk dat je het nodeloos ingewikkeld maakt zo.
De factuur wordt dan totaal € 262,-. Die kun je aan de klant versturen.
Je kunt dit bedrag opgeven bij de belastingaangifte onder "inkomsten uit overig werk".
https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/FISIN2016/fiscale_informatie_2016-inkomsten_uit_overig_werk.html
Hierbij mag je de onkosten aftrekken van de inkomsten, dus je aangifte wordt € 60,-.
een jaar geleden