Wat zijn de reële kosten van een acceptgiro - voor de ontvangende partij?

Stel: ik maak per acceptgiro 5 euro over naar een goed doel. Welk bedrag komt dan 'binnen' bij dat goede doel?

5 jaar geleden
in: Bankieren
5.1K
tinus1969
5 jaar geleden
Bestaan acceptgiro's nog?
SimonV
5 jaar geleden
Ja.
De acceptgiro blijft nog een tijdje bestaan. De kaart stond op de nominatie om op 1 januari 2019 te verdwijnen, maar goede-doelenorganisaties en senioren blijken nog te hechten aan het betaalmiddel. De afschaffing is voor onbepaalde tijd uitgesteld.
https://www.trouw.nl/home/acceptgiro-mag-blijven~ad4622f6/
LeonardN
5 jaar geleden
Hmm, en als je dan gewoon via internetbankieren overmaakt, is het dan "goedkoper"/blijft er dan meer over voor het goede doel?

Antwoorden (1)

De banken rekenen 40 tot 50 cent voor het verwerken van de acceptgiro.
Dat lijken me de enige extra kosten voor de ontvangende partij om de gift op de bankrekening te krijgen.
Dus van de 5 euro resteert € 4,50.
Als de acceptgiro eerst toegestuurd moet worden, komen daar nog de portokosten bij.
Het verwerken van een papieren acceptgiro kost gemiddeld € 2,-. Dan blijft er van je gift nog maar € 3,- over.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Weet jij of dit net zo goed geldt voor "internetbetalingen" of wordt dat als hetzelfde gezien?
SimonV
5 jaar geleden
Deze 50 cent gelden juist voor internetbetalingen. Per papier is het veel duurder (2 euro).
LeonardN
5 jaar geleden
Oh, mijn fout. Als iemand spreekt over een acceptgiro heb ik altijd de papieren variant in mijn achterhoofd. Een internetbetaling kan natuurlijk via acceptgiro. Bedankt voor de verduidelijking/toevoeging!