Hoeveel pincode pogingen binnen welke periode?

Normaal heb je drie pogingen om pincode correct in te voeren. Maar geldt binnen 24 uur of een andere periode?

een jaar geleden
in: Bankieren
9.4K
ronron1212
een jaar geleden
Dat is maar net waarvoor de pincode is bankpas of iets anders?
erotisi
een jaar geleden
Pas van bank
Amadea
een jaar geleden
'k Heb gezocht bij de informatie van diverse banken, maar er wordt geen tijd vermeld. Logischerwijze probeer je het toch binnen een paar minuten nog een keer? Het lijk mij niet dat iemand daarvoor pas een paar dagen later nogmaals naar een bankautomaat gaat...
ronron1212
een jaar geleden
Als je drie maal een verkeerde pincode ingeeft dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd voor het afrekenen van transacties. Na 24 uur is de blokkade automatisch weer opgeheven. Let op! Gebruik de pas 24 uur na de blokkade, anders gaat de periode van 24 uur blokkade opnieuw in.
Amadea
een jaar geleden
Maar de vraag is dus binnen hoeveel tijd die drie pogingen plaats mogen vinden.
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212 Als je nu eens een link toe zou voegen, zou iedereen zo kunnen zien dat je informatie geeft die totaal irrelevant is:
https://movemove.com/service-contact/betaling-beheer/wat-te-doen-als-ik-3-keer-een-verkeerde-pincode-heb-ingevoerd Als je pinpas van je bank blokkeert door 3x de verkeerde code in te toetsen zal je een nieuwe pas moeten bestellen. Daarnaast is er geen periode. Je kan dus twee keer verkeerd tikken, een week wachten 3de keer verkeerd= nieuwe pas bestellen. En dat is ook logisch. Als er een periode was zouden kwaadwillenden gewoon constant die periode wachten en met 9999 kansen vanzelf de pincode "gokken".
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN als je er een link bij doet doe dan een goede dan kan iedereen de juiste info lezen
https://www.rabobank.nl/particulieren/service/betaalpas/betaalpas-deblokkeren
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212 Ik snap niet wat je bedoelt. In reactie 2 zegt erotisi:
"Pas van bank"
(naast dat de categorie "Bankzaken" is. Jij geeft daarna in "reactie 4" een stuk tekst welke niet van een bank komt (niet van de Rabobank dus), maar van https://movemove.com een bedrijf welke tankpassen uitgeeft, geen bankpassen. Ik heb geen tekst gekopieerd dus kan daar ook geen link geven.
Jij geeft dus een stuk tekst die niet op de besproken situatie slaat, maar daarnaast geef je ook de link niet weer zodat het voor anderen moeilijker is aan te tonen DAT je tekst niet op de situatie slaat.
Mijn vraag is dus ALS je een stuk tekst kopieert of je ook de link erbij kan geven. Dat scheelt werk in het aantonen of een stuk tekst wel/niet relevant is voor de discussie.

Antwoorden (2)

Daar staat geen periode voor. Anders zou dat misbruikt kunnen worden.
===
https://www.regiobank.nl/service/betalen/betaalpas-deblokkeren.html
"
Waarom is uw betaalpas geblokkeerd?
3 keer verkeerde pincode ingetoetst: u kunt uw betaalpas binnen 11 maanden deblokkeren. Is de betaalpas langer dan 11 maanden geblokkeerd? Vraag dan een nieuwe betaalpas aan.
"

Zoals je ziet wordt er geen periode gesteld, waarbinnen het aantal verkeerde pogingen gereset wordt.
Dat wordt niet zozeer expliciet vermeldt, maar is gewoon iets wat door het ontbreken van kennis van het omgekeerde bekend is bij iedereen.
(Daarmee bedoel ik; als er wel een periode zou zijn, zou iedereen die periode weten, of iig weten dat er een periode is, of zou dat zo via bronnen aan te tonen zijn.)
===
De pas reset wel na een correcte invoering.

Je kan dus dit doen:

2x foute poging
1x goede poging
2x foute poging
1 x goede poging

De pas reset zich dus bij elke correcte invoering. Dat is dus los van een periode.
Toegevoegd op 01 augustus 2022 13:36: tekst
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN onderbouwing link ? Dit kan iedereen wel zeggen.
LeonardN
een jaar geleden
Dit is gewoon bekend bij bijna iedereen, en een logisch gevolg. Vreemd dat iemand dit niet weet, en dat als je er over nadenkt je er niet zelf op uitkomt dat er geen reset kan plaatsvinden.
Denk er gewoon eens overna wat er gebeurt als ik jouw pas zou hebben en ik weet dat na 1 uur de foute pogingen resseten. Jij hebt meerdere passen en gebruikt die pas weinig, dus bent hem niet snel kwijt. 2 foute pogingen
ik wacht 1 uur
2 foute pogingen
ik wacht 1 uur
dit herhaal ik tot ik de pas bruteforce of tot jij erachter komt dat je je pas kwijt bent, maar dat duurt misschien dagen, elke dag geeft mij in deze situatie 48 pogingen.
(in realiteit heb ik dus maar 3 kansen ongeacht de tijd dat jij je pas kwijt bent/hem laat blokkeren) Als het andersom was, en er zou een tijd voor staan, dan zou dat bij iedereen bekend zijn. En zou je bij twee foute pogingen weten dat je moet stoppen en moet wachten, en hoe lang je dan moet wachten. Denk logisch na en je hebt geen link nodig...
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN wederom jou denk wijze maar geen onderbouwing met een link. Jammer dat je dat niet geeft.
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN je verhaal klopt niet want dat zou inhouden dat de derde poging dus dagen erna kan zijn. Dan zou je dus nooit een keer iets verkeerd kunnen intoetsen.
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212 Nee. Je snapt het niet. Als je twee keer fout toets en je toets weer een keer juist DAN reset het en kan je weer twee maal fout toetsen.
Maar dat is GEEN periode, maar een actie. Dit kan dus: 2x fout
1x goed
5 minuten later (of welke tijd dan ook)
2x fout
1x goed
LeonardN
een jaar geleden
En dit kan dus niet 2x fout
periode wachten (zeg 3 dagen)
2x fout
periode wachten (zeg 3 dagen)
2x fout
.... Je krijgt dan in realiteit
2x fout
periode wachten (zeg 3 dagen)
1x fout =blokkering
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN link met onderbouwing
LeonardN
een jaar geleden
Kijk eens in mijn antwoord.... staat er al weer 20 minuten....
ronron1212
een jaar geleden
Nog steeds geen onderbouwing voor jouw beweringen @LeonardN
LeonardN
een jaar geleden
Ok.
Een van mijn onderbouwingen is dat als het omgekeerde waar is, het zo via bronnen aan te tonen zou zijn DAT er een periode is, en wat die periode dan is. Hierbij dus uitdaging aan jou om of met een bron aan te komen die een reset-periode geeft, dan wel uit te leggen waarom die periode er wel is maar altijd "onbekend" is gebleven. Daarnaast daag ik je uit om het zelf te proberen.
Neem een bankpas, tik je PIN twee maal fout in.
Wacht een periode die je zelf mag bedenken
Tik voor een 3de keer fout in (zonder in de tussentijd goed te tikken). Je bankpas zal ingenomen worden. Dat is nu eenmaal het geval.
Nogmaals bijzonder dat dit
1. Niet algemeen bekend is.
2. Je dit zelf niet logisch kan beredeneren waarom dit zo is.
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN de omgekeerde wereld noemen ze dat ik jouw bewijs bewijzen.
Een link lijkt me beter anders zal het wel en zoek het dan maar uit er mee. Ik blijf niet vragen om een bewijs wat er niet is.
LeonardN
een jaar geleden
Nee je hoeft mijn stelling niet te bewijzen.
Je hoeft enkel het omgekeerde van mijn stelling te bewijzen. ALS er bewijs is dat er een resetperiode is, dan had ik dat binnen minuten gevonden, en anders jij wel of een ander. "Een link lijkt me beter"
Een link die expliciet aantoont/stelt dat er geen resetperiode is, is er niet. Maar zoals ik al zeg, het ontbreken van het omgedraaide kunnen we hier makkelijk gebruiken om te begrijpen dat er dus geen resetperiode is. "Ik blijf niet vragen om een bewijs wat er niet is."
Als ergens geen bewijs van is, hoe kan ik dan een bron daarvan geven?
ronron1212
een jaar geleden
@Leonardn Krom die redenering. Dus geen bewijs kan je alles beweren.
LeonardN
een jaar geleden
Nee dat kan nu juist niet.
Allerlei onware dingen die ik kan beweren zou jij of een ander binnen tellen/minuten als onwaar kunnen aantonen. Daarnaast heb ik je een hele uitleg gegeven hoe je mijn stelling in deze als onwaar kan bewijzen.
Ik kan niet meer doen om de stelling te bewijzen, als er (zoals je zelf al zegt) geen bewijs voor te vinden is.
Dus waarom verwacht je van mij iets wat niet haalbaar is, maar doe je zelf niet wat haalbaar is?
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN dit is en blijft gewoon een drogredenering gelijk zal je krijgen maar dat weten we zo langzamerhand wel. Dus van harte
LeonardN
een jaar geleden
Je kan het een drogredenering vinden, er is weinig meer wat ik kan doen. Er is namelijk geen bron die wat ik zeg bewijst. Zie ook jouw link in de reacties of de link Oze. Nergens staat expliciet vermeldt dat er GEEN resetperiode is. Maar stel je voor dat er wel een resetperiode door de banken ingebouwd zou zijn.
ALS dat zo zou zijn. Wat zouden ze dan doen. 1. Dat verzwijgen
2. Dat melden, en wel zodanig dat dit algemeen bekend is. (of iig binnen minuten aan te tonen). Zelfs als 1 waar is zou dit ook weer bekend raken. Ik heb gelijk, dat ik kan verder niet beter beargumenteren dan dit. Dus ik weet niet wat je van me verwacht.
Ik kan moeilijk de banken contacteren en vragen of ze allerlei dingen die niet gelden willen vermelden. Overigens geeft Oze ongeveer hetzelfde antwoord, daar zie ik geen commentaar van jou.
Je hebt gewoon 3 pogingen. Hoe lang je over die 3 pogingen doet maakt niet uit. Als ook de 3e poging is mislukt, dan wordt de pas geblokkeerd.

Mocht dat gebeuren, neem in dat geval contact op met de bank die de betaalpas uitgegeven heeft.