Als ik een eigen rekening open, kunnen mijn ouders er dan bij komen (Ben nog 17)?

Mijn ouders dreigen geld van mijn rekening te halen dus wil ik een eigen rekening openen, maar kunnen mijn ouders er dan nog steeds bij?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Bankieren
12K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://benthemgratama.nl/actueel/2016/04/13/zijn-ouders-bevoegd-het-spaartegoed-van-hun-kinderen-te-gebruiken/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat snap ik nu! Dankjewel! Maar kunnen mijn ouders ook bij mijn vermogen als ik nu zelf een rekening open bij de bank, aangezien ze mijn huidige rekening zelf hebben aangemaakt?
paulus811
4 jaar geleden
En waarom dreigen ze daarmee? Kom jij financiële afspraken wellicht niet na?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ThomVisser, je ouders kunnen tot je 18de geld van de spaarrekening halen, als een vorm van veiligstellen. Maar op het moment dat je 18jaar wordt moet het geld zijn teruggestort. Vanaf je 18de verjaardag mag jij met het geld doen wat je wil. Al kieper je het in het toilet.
Je wilt een eigen spaarrekening voor je vermogen. Dan lijkt mij een spaarrekening een beetje slapjes.

Antwoorden (2)

Je kunt als minderjarige geen rekening open zonder akkoord ouders.
Ze kunnen bij je rekening tot je 18 bent.
En dan nog dit:

"De rekening staat op naam van het kind

Een andere mogelijkheid is om een bankrekening op naam van het kind te openen. In dat geval is het kind meteen de rechthebbende op het banktegoed. Storten de ouders geld op een dergelijke rekening, dan moeten die stortingen worden beschouwd als schenkingen, waardoor het geld daadwerkelijk aan het kind toekomt. Zo lang het kind nog minderjarig is, mag het echter niet vrijelijk – dat wil zeggen: zonder toestemming van de ouders – over dat saldo beschikken. Zodra het kind 18 jaar is, komt het bewind van de ouders te vervallen en is het kind volledig beschikkingsbevoegd over het banksaldo.

In een dergelijke situatie staat het de ouders niet vrij om geld van de rekening van het kind op te nemen en voor andere doeleinden dan voor het kind te gebruiken. De ouders zijn weliswaar bewindvoerder over het vermogen van het kind, maar zij moeten dat bewind wel als goede bewindvoerders voeren. In de rechtspraak is uitgemaakt dat het opnemen van geld van de bankrekening van het kind voor eigen gebruik van de ouders, bijvoorbeeld voor het voldoen van eigen schulden, niet kan worden gezien als goed bewindvoerderschap. Doen de ouders dat, dan kunnen de ouders – op grond van een vordering van het kind – dus worden verplicht de geleden schade aan het kind te voldoen. Deze schade zal in ieder geval bestaan uit het opgenomen geldbedrag en de gederfde rente.

Aandacht verdient verder dat zodra het kind 18 jaar is, het bewind van de ouders komt te vervallen en het kind volledig beschikkingsbevoegd is over het banktegoed. Dit brengt mee dat het kind het banktegoed vanaf dat moment mag gebruiken waarvoor het dat wil gebruiken, ook al is dat een ander doel dan wat de ouders voor ogen hebben gehad bij het sparen."
Toegevoegd op 16 juni 2019 11:53: bron
4 jaar geleden
Er zijn banken in Nederland waarbij het mogelijk is om als 17-jarige een spaarrekening te openen.Vanaf 17jaar wordt geen handtekening van de ouders meer gevraagd. Ouders hebben wel recht op informatie.Het gaat via Internetbankieren en je moet een betaalrekening hebben.Je kunt vooraf per e-mail bij de bank informeren.
Zolang je nog geen 18jaar bent mogen ouders het geld opnemen om het veilig te stellen voor het doel waarvoor het in beginsel is bestemd, zeker als er aanwijzingen zijn dat het geld op de einddatum sneller de rekening zal verlaten dan het erop is gekomen en men als ouder met de 18-jarige jongvolwassene nog even om de tafel wil gaan zitten, maar uiteindelijk moet het geld worden teruggestort.
De 18-jarige mag zelf beslissen waar het geld aan besteed wordt. Zelfs als hij bij de binnenkomst van het schip met geld dit overboord wil smijten om te kijken of het zinkt.
Ouders mogen geen geld van de spaarrekening die op naam van het kind staat afhalen voor eigen gebruik, bv voor het maken van een wereldreis, en bij thuiskomst geldt: op=op. Zij mogen het geld niet gebruiken om schulden af te lossen. Er zijn uitzonderingen.
Ouders in de bijstand moeten eerst hun eigen spaargeld opmaken en óók de spaarrekeningen van de kinderen leeghalen. Als ouders bij de gemeentelijke Schuldhulpverlener aankloppen omdat zij de deurwaarder bij de voornaam kennen, kunnen ouders de opdracht krijgen de kinderspaarrekeningen op te heffen en het geld naar hun eigen rekening over te laten maken, om vervolgens onder het budgetbeheer van de KBNL al het geld op de budgetrekening te storten.
Via de rechtspraak is niet uitgemaakt dat te allen tijde het opgenomen bedrag en de gederfde rente op de kinderspaarrekening moet worden teruggestort. Wel heeft in 2014 de rechter in een civiele zaak beslist dat het bedrag, gelijk aan het saldo waarop de zoon 18jaar werd, moest worden teruggestort, doch uitgezonderd de daarin begrepen, bijgeschreven rente.
Ook heeft een rechter in 2011 beslist dat de dochter het spaargeld van een zilvervlootrekening niet aan de vader moest terugbetalen. Hij eiste het spaargeld terug omdat zij een reis naar China had gemaakt, ipv het geld voor studiedoeleinden te gebruiken.
Het kind kan als het de leeftijd van 18jaar heeft bereikt, de rechter via een civiele rechtszaak verzoeken het gespaarde bedrag, gelijk aan het saldo op de dag waarop de leeftijd van 18jaar was bereikt. Maar excl. de rente, vanwege het ouderlijk vruchtgenot, terug te laten storten.