Waarom staat er "tot" in plaats van "totaal" in pinapparaat?

Als jepint dan zie je dat de betaling compleet is etc. Veel ruimte voor veel tekst. Maar het woord "totaal" wordt om - voor mij - onduidelijke reden afgekort tot "tot". Waarom is dat? Of betekent "tot" iets anders dan "totaal"?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Bankieren
1.3K

Antwoorden (1)

Waar spaties lijken te staan, daar staan vaak 'onderdrukte nullen'.

Een computer werkt met variabelen (="geheugenvakjes")

Dergelijke variabelen hebben een definitie en een lengte. Belangrijke definities zijn 'numeriek' en 'string'.

Met numerieke velden kun je rekenen en zijn dus bedoeld voor enkel en alleen getallen.
Strings zijn bedoeld voor tekst, maar daar kun je weer niet mee rekenen.

Spaties vallen voor een computer onder 'tekst'.

Wanneer een programmeur dus een bedrag-variabele definieert dan zal hij daar ook een maximaal aantal cijfers bij op moeten geven, b.v. 12,2 (12 cijfers voor de komma en 2 erachter)

€ 12,34 ziet er voor de computer dan uit als: 000.000.000.012,34

Op je schermpje of op je bonnetje zou dus eigenlijk moeten staan:
"Tot.: 000.000.000.012,34"

Op je schermpje en op je bonnetje zien al die voorloop-nullen en -punten er niet uit. Dus daar worden ze 'onderdrukt' of-te-wel: door spaties vervangen.
en dan krijg je: "Tot.: 12,34"

Daarom lijkt er op je bonnetje of je display veel ruimte te zijn, maar feitelijk is die ruimte gereserveerd voor de grote bedragen die theoretisch mogelijk zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
Oh... n.a.v. je reactie begrijp ik dat je op een ander zinnetje doelt.

Dat maakt het antwoord een stuk eenvoudiger: je interpreteert de zin vermoedelijk niet goed: "TOT" is hier geen afkorting van "TOTAAL" maar geeft een maximale grens aan.

Er staat "BETALING TOT 12,55 EUR"

Waarmee bedoeld wordt dat je de ontvanger toestemming geeft om tot maximaal 12,55 EUR af te boeken.

Wanneer er gestaan had "BETALING TOT MAXIMAAL 12,55 EUR" dan was het waarschijnlijk in 1 keer duidelijk geweest.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Als ik op een pinapparaat kijk, dan zie ik (vrijwel) geen ruimte tussen "Tot" en het bedrag. En al zou de fabrikant voorzien dat je miljoenen gaat pinnen, dan nog is er genoeg ruimte voor de drie letters "aal" om er "Totaal" van te maken....
Bij oude lcd schermen (vaak gebruikt bij kaartjesautomaten) kan ik me nog voorstellen dat er niet voldoende pixels zijn, maar moderne pinautomaten (met logo's op het scherm e.d.) moeten 3 letters toch niet veel uitmaken? Zie ook https://www.sepay.nl/Handleiding-NL-Nieuw.pdf, pagina 13 rechtsonder. Ruimte zat, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Dat maakt het antwoord een stuk eenvoudiger: je interpreteert de zin vermoedelijk niet goed: "TOT" is hier geen afkorting van "TOTAAL" maar geeft een maximale grens aan." Vreemd want op blz 13 2 plaatjes erboven staat "total". Het lijkt dus wel een afk. van total/totaal.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@MrTomaat
Ik vind het ook niet de mooiste oplossing, laat ik dat voorop stellen. Maar even terug naar je reactie:
Dat andere plaatje is een ander scherm met z'n eigen betekenis. Maar ik begrijp de link die je tussen de twee legt. In het betreffende plaatje staat de tekst "BETALING TOTAL 12,55 OK?" wat een rare mix van Engels en Nederlands is. De vertaling lijkt sowieso te rammelen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daarnaast zie ik niet hoe je iemand de keuze kan geven tot een bedrag te laten betalen. Het moet dus wel voor totaal/total staan. Ober: Dat kost 12.55!
Klant: Ah ik wil graag pinnen
Ober: Dat is goed!
(voert wat in)
Ober: U kunt nu pinnen tot 12.55
Of
Ober:Het totaal te pinnen bedrag is 12.55, u kunt nu pinnen. Jij mag kiezen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Met een verwijzing naar mijn eerdere opmerking dat ik het ook niet de mooiste oplossing vind, kies ik dan (uiteraard :-p) voor optie 1. (ik vind het de enige logische verklaring die te bedenken valt)