Waarom vieren we een Eerste en Tweede Pinksterdag?

Ik heb het idee dat het iets typisch Nederlands is, het uitspreiden van een feestdag over meerdere dagen. Of is dit altijd al zo geweest? Waarom vieren we een Eerste en Tweede Pinksterdag?

4.6K
Amadea
2 jaar geleden
Waarom staat de vraag onder de categorie Financiën? Er is nét een vergelijkbare vraag gesteld: zie https://www.startpagina.nl/v/feestdagen/vraag/696420/gevierd-pinksteren/

Antwoorden (2)

De katholieke kerk heeft zich in de middeleeuwen flink ingespannen om extra feestdagen te koppelen aan de belangrijkste christelijke feestdagen, legt het Meertens Instituut uit. Zo ook voor de dag na Pinksteren: Pinkstermaandag. De kerkelijke viering van de belangrijkste feesten (Kerstmis, Pasen en Pinksteren) duurde in sommige streken zelfs acht dagen. Of drie dagen: de Pinkster Drie. Zo werd de belangrijkheid van het feest nog eens extra onderstreept. En het stelde mensen in staat nog vaker naar de kerk te gaan.

Geen regels
Regels voor extra officiële vrije dagen ontbraken toen nog en het verschilde van streek tot streek hoeveel dagen het personeel precies vrij had. Later werden in Nederland, na de Reformatie, alle extra feestdagen afgeschaft. In 1618 bepaalde de Nationale Synode dat Kerstmis, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren naast de zondagen de officiële godsdienstige feestdagen werden. Een extra vrije feestdag op tweede kerst-, paas- en pinksterdag werd wenselijk genoemd, maar niet verplicht gesteld. Elke streek kon zijn eigen koers varen.

In 1815 volgde de heugelijk dag dat er een wet was die van tweede pinksterdag officieel een feestdag maakte (net als tweede paasdag en tweede kerstdag). In veel andere Europese landen is tweede pinksterdag ook een feestdag. Maar in bijvoorbeeld Amerika niet.

Derde Pinksterdag
In de Zaanstreek en Zeeland wordt nog steeds een derde pinksterdag gevierd.De eerdergenoemde Pinkster Drie wordt hier in ere gehouden.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Waarom een verwijzing naar een artikel in een niet meer bestaand blad dat uitblonk in oppervlakkigheid? Er is toch wel een betere bron?
LeonardN
2 jaar geleden
Dit is tenminste een bron die door iedereen direct gelezen kan worden.
De inhoud van de bron klopt, of hij klopt niet. Wie de bron is maakt niet uit.
Als de bron niet klopt, geef dan een argument of bron waarvan de inhoud wel klopt.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Dat 'direct lezen' is maar de vraag. Want het is een cookie-artikel. Ik kan daarom niets zinnigs melden over het artikel.
Mede hierom het verzoek om een betere bron (= een bron die meteen goed leesbaar is).
Dat is een overblijfsel uit het verleden.

In de katholieke Kerk bestaat het kerstoctaaf en het paasoctaaf. Zeg maar een liturgisch feestelijke periode van 8 dagen die start op 25 december respectievelijk de zondag van Pasen waarmee het feest wordt "verlengd". Tweede kerstdag en tweede paasdag hebben vallen in die periode en hebben dus een liturgische betekenis in het vieren van de katholieke Kerk. Het pinksteroctaaf is afgeschaft in 1969. Tweede pinksterdag heeft dus geen bijzondere meer. Er zijn daarom ook wel eens geluiden opgegaan om tweede pinksterdag als vrije dag te vervangen door een feestdag van een niet-christelijke godsdienst maar dat is nooit gebeurd.

Dus waarom we een tweede pinksterdag hebben; is op dit moment alleen nog: omdat we ook een tweede kerstdag hebben en een tweede paasdag.
.
bijzondere meer = bijzondere betekenis meer
Toegevoegd op 23 mei 2021 15:50: tekst