Wat is nou eigenlijk een jaar?

Ik was dus aan het denken: We vieren onze verjaardag eigenlijk sowieso niet op de goede tijd, want een jaar is 365 dagen 5 uur 49 minuten en 12 seconden lang. En niet precies 365 dagen. Er zijn wel correcties met schrikkeljaren en ik geloof dat er ook nog een andere correctie is. Als je er vanuit gaat dat een jaar 365 dagen duurt dan vier je het wel goed maar is een dag wel precies 24 uur? En als je er vanuit gaat dat een jaar 52 weken duurt dan is mijn verjaardag (Ik ben geboren op 12 oktober 1997) in 1998 op 11 oktober. Eigenlijk wil ik dus vragen: Hoe vier je je verjaardag precies goed? En hoe kan je dan uitrekenen wanneer je het moet vieren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe niet zo moeilijk en vier je verjaardag op de datum dat je geboren werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe ik ook gewoon, maar ik wil het gewoon weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haar verjaardag vieren op de datum dat ze geboren is kan niet want het wordt nooit meer 1997, bijdehandje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dag zoals we die kennen is trouwnes ook verschillend van "het rondje dat de aarde om zijn as draait".
In feite draait de aarde geen ca 365,25 rondjes om haar as maar 366,25 rondjes. Zie verder het begrip sterrendag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie viert nou graag zijn verjaardag...wie wordt graag terug geconfronteerd met een jaartje ouder?

Het beste antwoord

Als je van lichtjaren uitgaat...dan is het voor jou eigenlijk niet geheel precies te meten op welk tijdstip je nu precies een jaar ouder wordt. Zie uitleg op pag. http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/antwoorden/planeten.html

Een jaar zonder 29 februari is 365 dagen. Met 29 februari dus 366 dagen. Als we dus niet meer aan schrikkeljaar zouden doen zou een jaar dus 365 dagen en 6 uur zijn. Het feit dat de klok soms een uur vooruit wordt gezet telt niet mee want aan het eind van het jaar wordt deze weer teruggezet.

Maar aangezien we dus om de 4 jaar een dag erbij hebben kan je gerust uitgaan van 3 jaar achtereen 365 dagen en het 4e jaar 366 dagen.

Als jij op 12 oktober 1997 bent geboren dan zou je (ervan uitgaande dat een jaar 365 dagen duurt) in 1998 op 11 oktober jarig zijn geweest (afhankelijk van het tijdstip...ben jij om 15:00 uur geboren dan ben je gewoon om 9:00 uur 's morgens 1 jaar geworden, ben je om 3:00 uur geboren dan werd je om 23:00 uur op 11 oktober 1998 precies een jaar). Dan ben je in 2002 op 10 oktober jarig om 23:00 uur 's avonds. Op 2006 op 9 oktober om 23:00 uur 's avonds. En was je afgelopen jaar op 8 oktober jarig. Kortom...om de 4 jaar een dag eerder zogezegd. Maar daarom hebben we het schrikkeljaar, dan hoef je dit niet uit te rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet elke 4 jaar, dan gaan we achterlopen. Een eeuw is geen schrikkeljaar, behalve elke 4de eeuw. Die weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een schrikkeljaar kan je het getal delen door 400. Een eeuwwisseling kan dus nooit een schrikkeljaar hebben en dat zeg ik ook nergens. Wel doet Nederland om de 4 jaar er een dag bij...29 februari. Letterlijk gezien..... Een tropisch jaar (de tijd die de aarde nodig heeft om in haar baan om de zon van lentepunt naar lentepunt te draaien) is niet exact 365 dagen. Het is 365 dagen, 5 uren, 48 minuten en 45,1814 seconden. Als men zich van dat verschil niets zou aantrekken en de duur van een jaar op 365 dagen zou afronden, dan zou men na vier jaar bijna een dag tekortkomen (preciezer: 23 uur en 15 minuten). We zouden dan oud en nieuw te vroeg vieren; bijna een dag voordat de aarde werkelijk helemaal rond de zon is gegaan. Het toelaten van de afwijking zou tot gevolg hebben dat na langere tijd de seizoenen ten opzichte van het kalenderjaar gaan verschuiven. Correctie om dit te compenseren krijgt ieder vierde jaar (ieder jaartal dat deelbaar is door 4) er een dag bij: 29 februari, de schrikkeldag. Dit levert een gemiddelde op van 365 dagen en 6 uur per jaar. Omdat 5 uur, 48 minuten en 45,1814 seconden minder is dan 6 uur, is dit een overcorrectie, die optelt tot ongeveer drie dagen per 400 jaar. In principe kan men dit oplossen door elke 128 jaar (dus elk 32ste schrikkeljaar) geen schrikkeljaar in te voeren. Een jaar duurt immers 365 dagen 5 uur 48 minuten en 45 seconden = 365,2421875 dagen. 365,25 × 128 = 46752 dagen.
365,2421875 × 128 = 46751 dagen.

Andere antwoorden (4)

Dat kan volgens mij niet precies. Een jaar is namelijk de tijd die de aarde om de zon heen draait en die tijd staat nooit vast.

Daarbovenop heb je ook verschillende jaren: te vinden in mijn bron.

Als je het over een kalender jaar hebt, dan zou ik 365 dagen - schrikkeldag ja/nee doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een jaar 365 dgn. duurt en geen 365 dgn. en 6 uur zou je dus elk jaar 6 uur later je verjaardag moeten vieren totdat dat weer gereset wordt door een schrikkeljaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch heb je een punt.
Je kunt het wel uitrekenen, maar dan krijg je hetzelfde effect als met het begin van de seizoenen die ook niet altijd op dezelfde dag beginnen, afhankelijk van de astronomie.
Dan weg met de verjaardagskalenders en onzekerheid over de ouderdom van mensen.
Er zijn daarentegen ook mensen die vinden dat je het moment van de conceptie moet herdenken en niet van de geboorte.
Als je Alice in Wonderland leest vieren ze daar 364 dagen per jaar dat ze niet jarig zijn dus geen jaar ouder worden.
Ligt er maar aan wat je in het leven echt belangrijk vindt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien we een jaar definieren als de tijd die de aarde nodig heeft om eenmaal om de zon te draaien, kun je je verjaardag plannen aan de hand van de zon.

Zoek uit waar de aarde stond ten opzichte van de zon toen je geboren werd, en vier je verjaardag op de dag dat die exacte stand weer bereikt wordt.