Wat vieren we op International Students' Day?

Ik hoorde er andere studenten over, maar ik heb zelf nog nooit eerder van International Students' Day gehoord. Wat vieren we op International Students' Day? Vieren we dit ook in Nederland?

Antwoorden (2)

De Internationale Studentendag wordt op 17 november over de hele wereld gevierd. Met een speciale focus op het waarborgen van onderwijs beschikbaar is voor alle studenten, sluit de European University Sports Association (EUSA) zich aan bij de oproep tot meer financiële steun voor studenten om hun onderwijs te financieren en hun carrièreperspectieven te verbeteren.
3 jaar geleden
Op https://www.beleven.org/feest/internationale_studentendag vind je daarover deze informatie:

'Op 17 november is het jaarlijks 'Internationale Studentendag' (International Students' Day). Voor het eerst in 1941 in Londen georganiseerd.

Oorspronkelijk werd de eerste 'Internationale Studentendag' georganiseerd ter herdenking van de moord op negen studenten op 17 november 1939 tijdens een demonstratie tegen nazi-Duitsland in Tsjecho-Slowakije.

Op 28 oktober 1939 hielden studenten een reeks anti-nazi-demonstraties in Praag. Jan Opletal, een student aan de Karelsuniversiteit van Praag, werd dodelijk gewond en stierf op 11 november. De begrafenis van Opletal op 15 november veranderde in een massale anti-nazi-demonstratie. Als gevolg hiervan werden door de nazi-autoriteiten alle Tsjechische universiteiten en hogescholen gesloten. Op 17 november overvielen de nazi's instellingen voor hoger onderwijs, executeerden negen studenten en professoren en stuurden meer dan 1200 studenten naar concentratiekampen.

In 1941 werd 17 november voor de eerste keer uitgeroepen tot 'Internationale Studentendag'. Het begon als een internationale dag van politiek activisme door studenten, maar tegenwoordig is het vooral een niet-politieke dag waarop de diversiteit van internationale studenten wordt gevierd. Zonder succes lobbyen studentengroeperingen al jaren om van de 'Internationale Studentendag' een door de Verenigde Naties erkende dag te maken.'

In Nederland wordt door Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs, jaarlijks de Week van de Internationale Student georganiseerd. Deze vindt steeds plaats in de week van de 17e november. Volgens de tekst op deze website https://www.nuffic.nl/nieuws/week-van-de-internationale-student-van-start komt deze week voort uit de wereldwijde International Students' Day op 17 november. Volgens https://www.nuffic.nl/nieuws/nederlandse-student-centraal-week-van-de-internationale-student doen hogescholen, universiteiten en mbo-scholen door het hele land mee aan die week.

Ook in 2020 wordt deze week weer georganiseerd. Zie https://www.nuffic.nl/agenda/week-van-de-internationale-student-2020.