Is Nederland het enige land waarin Sinterklaas gevierd wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk van wel

Het beste antwoord

Het sinterklaasfeest wordt in verschillende vormen in heel Europa gevierd van Frankrijk tot Bulgarije en Italië tot Oekraïne. In de Duitstalige deel van Zwitserland heet hij St. Nikolaus of "Samichlaus" of "Santiglaus" en zit hij op een ezel. De zwarte piet heet "Schmutzli". Er worden rijmpjes opgezegd in plaats van liedjes gezongen en hij komt niet uit Spanje, maar uit het bos.

De manier waarop Sinterklaas aankomt, verschilt in de verschillende landen. Maar het is bijna altijd in een of andere vorm van een processie van een heilige, zoals die bekend is uit het katholieke geloof. De oudste intocht per boot is die van Bari, die sinds 1087 jaarlijks plaatsvindt. In de Duitse gemeente Blomberg is Sinterklaas sinds 1965 al een begrip. Deze zogenaamde Blombergse sinterklaas is overgewaaid uit Nederland. In de grensgebieden wordt op sommige plekken ook het sinterklaasfeest gevierd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

het word ook in belgie gevierd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
In Belgie wordt het op 6 december gevierd en in Suriname bestaat er een soortgelijk feest maar heet het anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland en op 6 december (de eigenlijke katholieke naamdag van Sint Nicolaas) in België en in enkele (voormalige) Nederlandse koloniën wordt gevierd. In Suriname wordt het Sinterklaasfeest 'Kinderdag' genoemd.

Feesten met veel overeenkomsten, maar ook duidelijke verschillen, wordt op kleine schaal in Luxemburg (Kleeschen), Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Polen (Św. Mikołaj), Hongarije, Oekraïne, Indonesië, Slovenië (Sv. Miklavž), Roemenië, Tsjechië (Mikuláš) en Slowakije gevierd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zegt, vieren Nederlanders sinterklaas, dan krijg je een ander antwoord dat wat ik je nu geef.
Nee, niet alleen in Nederland wordt Sinterklaas gevierd. Heel veel immigranten vieren nog steeds Sinterklaas in veel verschillende landen over de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meerdere landen waar ze sinterklaas kennen.
Ze doe er ook een beetje aan.
Maar nergens ter wereld wordt er zoveel aandacht aanbesteed als in Nederland.
Het maken ze er een feest van voor jong en oud,en voor de winkelier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Nederland is niet het enige land waar het Sinterklaasfeest wordt gevierd.

Sinterklaas of Sint-Nicolaas wordt in Nederland en België alsmede in enkele (voormalige) Nederlandse koloniën wordt gevierd.

Ook in in Suriname waar het Sinterklaasfeest wordt 'Kinderdag' genoemd.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groetjes terug!
het wordt voornamelijk in nederland, belgie en voormalige koloniën gevierd. de rest van de wereld heeft sinterklaas omgedoopt tot de kerstman en viert hem met kerst. in zijn geboorte plaats in turkije is bijvoorbeeld het beeld van een katholieke bisschop in vol tenue vervangen door een kerstman afbeelding.