Alcohol op examenfeest, kan ik problemen krijgen als politie komt?

Ik ben net als vele van mijn vrienden 17 nu wilde ik een examenfeestje houden met alcohol alleen mijn vraag was stel ik houd een examenfeestje met drank en de politie zou aan de deur staan bijvoorbeeld als er iets is van geluidsoverlast en mijn ouders zijn niet thuis heb ik dan een probleem en mogen ze zo maar mijn huis binnen om te checken voor alcohol zonder huiszoekingsbevel? en is er iets om daar onder uit kunnen komen door te zeggen dat het op privé terrein is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.8K
Amadea
3 jaar geleden
Bovendien moet je anderhalve meter afstand houden, wat onder invloed van alcohol voor jongeren helemaal onmogelijk wordt. Het is daarom zeer onverstandig om dit in coronatijd te doen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn zoon (minderjarig) was half jaar geleden op een feestje, zonder ouders, waar stiekem alcohol geschonken werd. Politie (en ambulance...) moesten eraan te pas komen. Er werd een melding gedaan bij jeugdzorg, want: onveilige thuissituatie. Ouders (want die zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de ‘streken’ van hun minderjarige kind) kregen vervolgens een aantal huisbezoeken van jeugdzorg...

Antwoorden (1)

Volgens de wet is het niet verboden. Als je nog geen 18 jaar bent, mag je geen alcohol kopen of bij je hebben.
Alcohol drinken in openbare gelegenheden, zoals kroegen en discotheken, kan dus niet. Thuis bepalen je ouders of verzorgers de regels, maar drinken onder de 18 jaar blijft onverstandig. Alcohol op jeugdige leeftijd drinken kan op de lange duur zorgen voor blijvende schade aan je lichaam.
Niemand, ook de politie niet mag zonder huiszoekingsbevel een woning binnentreden.
Er is geen enkele reden om ergens onderuit te komen, zelfs in dit Coronatijdperk mag niet achter de voordeur worden gecontroleerd zonder een officieel bevel van het Openbaar Ministerie.
Jij hebt te maken met de huisregels van jouw ouders. Als jij verstandige ouders hebt dan geldt er: geen alcohol onder de 18jaar, ook niet tijdens een examenfeestje als je vrienden op bezoek hebt die ook nog geen 18jaar zijn. Dan kunnen jouw ouders last krijgen met de ouders van jouw vrienden.
En zeker geen geluidsoverlast na 22.00 uur. Houd je je aan deze regels dan heb je niets te vrezen.
Toegevoegd op 05 augustus 2020 20:56: bron
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar als iemand zich niet goed voelt door de alcohol en er iets gebeurt is die gene dan zelf verantwoordelijk daarvoor of ben ik de gene die de problemen krijgt dan?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Lexsnijders, jij geeft een feestje, nota bene in deze Coronatijd. Jij bent verantwoordelijk, hoe kun je het verantwoorden jouw ouders zo in de problemen te brengen. (Moraliseren is een ver van mijn bed show, maar deze vraag van jouw maakt mij toch een beetje kribbig omdat je de indruk wekt dat als jij maar niet verantwoordelijk bent er geen been in ziet de regels lappen.
Bij een examenfeestje thuis geldt als afspraak ook de 1,5meter afstandsregel waar niet in iedere gemeente actief op wordt gehandhaafd en je hoeft ook niet bang te zijn dat de politie zomaar de woning binnenvalt. MAAR...
Is er een melding - overlast - dan wordt er wél gehandhaafd op die regel. Het ligt dan aan de politie of BOA of er gewaarschuwd wordt. Maar gegarandeerd als de alcoholwalm hen tegemoet treedt, zal het feest worden beëindigd en zullen er boetes worden uitgedeeld.
Je examenfeestje krijgt dan wel een zeer bittere nasmaak en geen fijne thuiskomst voor je ouders.
LeonardN
3 jaar geleden
Zou je deze willen verduidelijken?:
"Maar gegarandeerd als de alcoholwalm hen tegemoet treedt, zal het feest worden beëindigd en zullen er boetes worden uitgedeeld."
"Volgens de wet is het niet verboden."
Het lijkt exact tegenstrijdig, maar wellicht begrijp ik je niet goed.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Lexsnijders, in mijn reactie hierboven staat: er geen been in ziet de regels lappen. Het moet zijn: omdat je de indruk wekt dat als jij maar niet verantwoordelijk bent er geen been in ziet de regels aan je laars te lappen.
Thecis
3 jaar geleden
@LeonardN
Zoals ik het lees, is het niet verboden om alcohol te drinken onder de 18. De alcohol damp die zij zouden kunnen ruiken, geeft aan dat er een feest is (dat zie je dan waarschijnlijk ook gewoon wel). De zin over die walm volgt op dat er gehandhaafd wordt op de 1.5 meter regel. En met alcohol in het spel kan je er eigenlijk vergif op innemen dat er géén 1.5 meter afstand gehouden wordt. En daarop kan zeker gehandhaafd worden. Of de politie / boa zomaar naar binnen mag om te kijken of men zich aan de regels houdt, dat is weer een andere juridische discussie. Maar bottomline, er is geen tegenstrijdigheid in de bewering van JoanDArc omdat het over 2 verschillende dingen gaat (de een geeft wel aanleiding tot de andere, maar de context is (zoals altijd) zeer belangrijk).
LeonardN
3 jaar geleden
@thecis Dank, ik begrijp nu inderdaad dat de boete hier slaat op de 1,5m-regel.
Hier wordt het evenzo uitgelegd. shorturl.at/pqDF9 "Of de politie / boa zomaar naar binnen mag om te kijken of men zich aan de regels houdt, dat is weer een andere juridische discussie."
Dat is iets wat me hier en in het artikel van de krant ook niet helemaal duidelijk wordt.
-Heeft de politie nog een huiszoekingsbevel nodig op dat moment?
-Maakt het zelfs nog uit of de 1,5m-regel wordt nageleefd binnen? @Lexsnijders
Als ik het artikel begrijp(link boven) en dit klopt, zou je dus zelfs in de problemen kunnen komen als je GEEN alcohol zou schenken, maar wel de politie aan de deur krijgt. "Maar als iemand zich niet goed voelt ... ben ik de gene die de problemen krijgt dan?"
Sterke vraag, er is wel een geval geweest waar een ouder aanwezig was. shorturl.at/cuK39 Of die situatie enigszins op jou, of je ouders kan slaan, als die er NIET zijn is nog de vraag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik weet niet hoe het zit wanneer buren politie bellen vanwege overlast en de politie vervolgens bij je aanbelt en géén volwassene aan de deur krijgt, maar wél overduidelijk alcohol ruikt. Als de politie een onveilige situatie met mogelijk comazuipende minderjarigen vermoedt, denk ik niet dat zij een huiszoekingsbevel nodig hebben om te checken of de situatie in huis wel of niet veilig is. In feite is het ‘op heterdaad betrapt op strafbaar feit’. (Lijkt mij...)