ik weet waarom we pasen vieren, maar hoe is de traditie met de eieren ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Pasen
2.2K

Het beste antwoord

Er zijn allerlei verklaringen, zoals het ei als vruchtbaarheidssymbool (al in de het oude Egypte en Perzië gaf men elkaar aan het begin van de lente versierde eieren cadeau), en als het symbool voor de wederopstanding van Christus (het ei symboliseert voor de Christenen in het Miden-Oosten het graf, waaruit Christus verrijst).
Dat heeft ongetwijfeld een grond van waarheid, maar er is ook een praktische verklaring.

Toegevoegd na 58 seconden:
Met Pasen komt er een eind aan de veertigdaagse vastentijd, die begon na carnaval. Gedurende die periode mocht je vroeger géén vlees eten, maar ook geen zuivelproducten. Vis was wel toegestaan (meer over de vastentijd). Veertig dagen lang kwam er geen eitje op tafel. Maar de kippen, die in de tijd vóór de legbatterijen een meer natuurlijk ritme hadden (het aantal eieren dat gelegd wordt is mede afhankelijk van de hoeveelheid daglicht), waren met het lengen der dagen wel weer méér eitjes gaan leggen! Dus als het eindelijk Pasen is (op zijn vroegst 23 maart, op zijn laatst 25 april) ligt er al een aardig voorraadje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is een symbool van vruchtbaarheid... En daarom staat het ei zo centraal in Pasen... En dat werd door de tijd traditie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal wel bedacht zijn door de reclamejongens,in samenweking met de gezamenlijke pluimveeboeren. Onder het motto:
Een goede tip?
Eet met pasen meer van de kip!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na de winter als het iets warmer werd en het vlees langzaam begon te bederven werd alle vlees opgemaakt tijdens de carnaval (carni =vlees Vale =vaarwel)om vervolgens een aantal weken spaarzaam om te moeten gaan met eiwitbronnen,alleen vis was rijkelijk voorhanden daar de vogels in die tijd nog geen eieren leggen,door de intrede van de landbouw in zijn primitiefste vorm(het houden van dieren in huis )kwam men tot het besef dat als je nog dieren over wil houden dat je ze dan moet laten uitbreiden en dus werden de eerste eieren gebruikt om de populatie op peil te houden en de volgende legsels konden de mensen eten.en dit punt valt dan ongeveer samen met de periode die we nu pasen noemen de eerste verse eiwitbron behalve vis die in het voorjaar beschikbaar kwam ook de konijnen en hazen hadden dan de eerste jongen, wat de paashaas dan weer verklaart de jonge hazen in hun legers (deze lijken op nesten van weidevogels )verschijnen op hetzelfde tijdstip als de eieren van de weidevogels .