zijn de sint en de kerstman famillie ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
fremar
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/feestdagen/vraag/33882/sinterklaas-kerstman-verband
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Santa Claus was een concept van de Coca Cola Company en zijn verschijningsvorm was ontworpen door Raymond Loewy... Sinterklaas heeft echt bestaan!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@freekfluweel Totale "heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt"-reactie. Coca Cola heeft heel sterk meegeholpen aan het huidige beeld van Santa Claus. Hoe verklaar je de enorme gelijkenis in naam, laat een Amerikaan maar Sinterklaas zeggen. Coca cola heeft invloed gehad op de uiteindelijke looks van Santa Clause. Sinterklaas heeft niet echt bestaan, de persoon waarvan hij is afgeleid wel.; de heilige Sint Nicolaas van Myra. In principe zou je dus net zo goed kunnen zeggen dat Santa Claus heeft bestaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Claus (eerste link)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=ZXSjCsftmcY Filmpje raakt alle punten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=YLiCgIF5fHw
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat: wijsneus!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u 4:45 wordt het zelfs genoemd in de laatste video.

Antwoorden (2)

Het zijn beide fantasiefiguren. Er kan geen familieband zijn.

De verhalen over de kerstman vinden zijn oorsprong in de Nederlandse Sinterklaas.
Met de zeventiende en achttiende-eeuwse migratie van Britse en Nederlandse kolonisten naar de Nieuwe Wereld kwamen de tradities van Sinterklaas en Father Christmas vervolgens weer bij elkaar .
In de loop van de eeuwen raakten de verschillende elementen van de twee gulle gevers steeds meer met elkaar vermengd, zodat er in 1773 voor het eerst melding werd gemaakt van één figuur: Santa Claus. De naam was duidelijk afgeleid van de Nederlandse Sinterklaas, evenals het feit dat hij zijn cadeaus bracht via de schoorsteen. Zijn feestdag en zijn uiterlijk, een vrolijke man in een sneeuwpak, waren echter gebaseerd op de Engelse Father Christmas. Overigens kreeg Santa Claus in de loop der tijd ook nog elementen uit verscheidene andere tradities mee. Zo werd er in 1823 voor het eerst geschreven over de rendieren van de Kerstman, die gebaseerd waren op de paardenhorde van de Scandinavische god Odin. Daarnaast vertoont het verhaal van Santa Claus ook veel overeenkomsten met de Russische ‘Grootvadertje Winter’.

Toegevoegd na 27 minuten:
Correctie van mijn eerste zin :
Het zijn beide fantasiefiguren. In de verhalen is er geen familieband.
Er kan ook geen "verre familie" zijn, omdat het fantasiefiguren zijn.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Het zijn beide fantasiefiguren. Er kan geen familieband zijn." Zijn Zeus en Herakles familie? Zijn Harry Potter en zijn ouders familie?
Erna55
7 jaar geleden
@ MrTomaat: Dank je. Ik zal mijn zin beter formuleren.
erotisi
7 jaar geleden
Sinterklaas lijkt me geen fantasiefiguur eerder een legende. De kerstman lijkt me meer een fantasiefiguur voor zover het geen betrekking heeft op sinterklaas.
Santa Claus, is een afgeleide van Sinterklaas/Sint Nicolaas welke weer een afgeleide is van de echt bestaande https://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaas_van_Myra verweven met mythologie van Odin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_gift-bringer

Toegevoegd na 6 minuten:
Sorry, dus NEEN in dit geval is familie niet de juiste term.

Toegevoegd na 18 minuten:
Je zou het als familie kunnen zien in overdrachtelijke zin, als in de verhalen stammen van elkaar af. (Santa Claus stamt van Sinterklaas af, stamt van de echte legende van Sint Nicolaas van Myra af).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Kort en duidelijk. Plus.