Het is niet zo`n gewoonte als een Abraham voor de deur.
Ik vind het wel een heel goed idee. Toen mijn vader zijn laatste werkdag had omdat hij met de VUT ging, heb ik ook een gedicht geschreven en toen ik voorlas;" De man die altijd fluitend naar zijn werk gaat, nee, die zien we nu niet weer", kwamen de tranen in zijn ogen en daarmee raakte ik hem, terwijl het toch eigenlijk een vrolijk gedicht was. Hij heeft het gedicht nog steeds en ik wist niet dat het zo`n impact zou hebben. Ik zou zeggen, doe het en ik weet zeker dat het op prijs gesteld wordt. Iedereen vindt het toch leuk een gedicht te krijgen?
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ik heb er nog nooit van gehoord, en heb het bij mijn beide ouders dus ook niet gedaan.

Misschien is dit een gewoonte in bepaalde families?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat niet maar als je een verhaal schrijft is het wel leuk als het een beetje rijmt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb er ook nog nooit van gehoord, maar wel een leuk idee, als je tenminste een beetje kan dichten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Een goede niet rijmende speech is beter dan een slecht gedicht.
Doe dus vooral wat je zelf wilt en wat je ouder op prijs stelt. Er zijn geen verplichtingen. Maak er een gezellige dag van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet zo'n spreker, dus heb bij beide ouders niets gezegd of gedicht toen ze 50 werden, maar het idee is niet gek, als je het kan, maak je vast diepe indruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het bij een aantal vrienden wel gedaan. Gewoon bij een geschenk. Het toont dat je iets weet van die 50 jaar en brengt soms verrassende lach of herinnering naar boven. Het is zeker aan te raden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er zin in hebt, moet je dar vooral doen.
Soms doen mensen dat idd.
Net als die abraham en sarah poppen of foto's op lantaarnpalen.
Hangt ervan af of diegene dat kan waarderen ja of nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat is geen gewoonte,
maar daardoor wel extra leuk als jij dat wel zou doen
14 jaar geleden
Het is gebruikelijk om een abraham pop voor zijn huis te zetten. Maar dat kan per streek verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,het is wel gebruikelijk om bij een 50 jarige verjaardag een Abraham in de tuin te zetten met een rijm erbij.Soms doen de buren dat en anders wacht jou de ''schone taak''.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wordt volgend jaar 50 en ik zou het wel waarderen als er een gedicht gemaakt wordt door je kind. Maar het is niet gebruikelijk. Je moet het niet zien als een verplichting. Maar een gedicht wat recht uit het hart geschreven is door je kind lijkt mij als moeder natuurlijk geweldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is niet gebruikelijk.
Er zijn van die creatieve families die van alles en nog wat verzinnen.
Maar doe wat je hart ingeeft, voer desnoods een een toneel stuk op..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet gebruikelijk.Wil je wel iets doen,maak dan een levensloop waarin je dingen schrijft wat je vader de afgelopen 50 jaar heeft gedaan/beleefd enz..En leuke kado's voor een 50 jarige..bij een goede snoep/chocoladewinkel kun je certificaten kopen...leuke bekers,en bij de slijter flessen met een grappig etiket...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen algemene gewoonte in de zin van een traditie, zoals de Abraham dat is.
Maar iedere familie heeft zijn eigen tradities en gewoonten. Dus als dit bij jullie in de familie zo is kun je dit rustig een gewoonte noemen.
Toch vind ik dat dit soort dingen niet als een verplichting moeten voelen. Als jouw vader of moeder 50 jaar wordt en er wordt een groot feest gegeven waarbij prijs gesteld wordt op "sprekers" of "toneelstukjes" kun je dit rustig doen. Zo niet, dan kun je het persoonlijk houden, d.m.v. een mooi ontbijt waar je je gedicht voordraagt.
Als jij echter niet van dichten houdt, en geen spreker bent hoef je dit niet te doen. Er zijn talloze andere manieren om je felicitaties te uiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet gebruikelijk.

Ik ben begonnen met mijn vader een gedicht te geven toen hij 70 werd. Dat vond hij zo geweldig dat de volgende mijlpaal van 75 er weer een gedicht is gemaakt wat hij echt waardeert.

Als ik zin heb en mijn hart geeft in dat ik een gedicht moet schrijven, dan doe ik het gewoon en dat hoeft niet perse met een verjaardag te zijn, maar het kan ook met vaderdag of moederdag.

Het is ook niet gebruikelijk dat je ieder jaar voor je partner een gedicht schrijft. Toch doe ik het altijd met Oud en Nieuw, waarbij ik het jaar de revue laat passeren. Nog steeds worden de gedichten ervaren als tranentrekker. Toch kijken ze er naar uit als ze (ouders en partner) merken dat er weer een gedicht is gemaakt door mij wat recht uit mijn hart komt.

Dus 50 of niet, een gedicht is een persoonlijk cadeau met emotionele waarde. Succes met dichten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Waarom niet?

Je bent nu ouder dan je ooit bent geweest.
Maar nu ben je jonger, dan je ooit zult zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het gedicht goed is , origineel ,authentiek en met liefde geschreven : driewerf JA. Torenhoog beter dan voorgedrukte banale kitschkaarten.