Wanneer begint officieel een feestdag?

Wanneer begint officieel een feestdag? Op het werk (grafische sector) hadden we die discussie. Wij werken in 3 ploegen. Dus van 0600 tot 1400, 1400 tot 2200 en 2200 tot 0600 uur, maandag t/m donderdag of vrijdag. Nou is het donderdag Hemelvaart, begint dit dan in de nacht van woensdag op donderdag om 2400 uur of donderdag om 0600 uur? Volgens onze werkgever op donderdag om 0600 uur. Kan het in de CAO (kartoflex) zo 1.2.3 niet vinden..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Elke nieuwe dag begint om 00.00 uur of het nu wel of geen feestdag is.

Dit houdt in dat als je om 22.00 uur moet beginnen tot 6.00 uur,je vanaf 00.00 uur extra toeslag op het uurloon hoort te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij beginnen feestdagen officieel bij zonsopkomst. Niet dat de dag niet begint om 00:00, maar de officiële feestdag begint om die tijd. Hoe ik hier bij kom weet ik zo niet, maar weet het redelijk zeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een nieuwe dag begint toch om 00.00 uur?
Dit geldt ook voor feestdagen.
Officieel begint een feestdag om 00.00 's-morgens en eindigt om 24.00 's-avonds.
Maar voor CAO afspraken worden de tijden vanaf 06.00 's-morgens tot 22.00 's-avonds gehanteerd.
Dat is gedaan om ongelijkheid in beloning te voorkomen voor mensen die in ploegendiensten werken.
Klinkt misschien raar, degenen die dan 's-avonds om 22.00 uur voorafgaande aan een feestdag beginnen en dan tot 0.600 in de feestdag werken krijgen dan geen toeslag.

Maar in de ploegenroosters komen per jaar meerdere feestdagen voor zodat iedereen wel in een tijdvak waarop een toeslag wordt betaald komt waar dan anderen weer buiten vallen. Zo wordt bereikt dat iedereen hetzelfde voordeel van een feestdag heeft en niet dat bepaalde geluksvogels vaker of meer toeslagen ontvangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is niet bij elke cao van toepassing want daar krijg je wel degelijk vanaf 00.00 uur je extra toeslag.
Wow: hoog intelligente vraag! Ik antwoord voor de Belgische toepassing op dit vlak.

Als je belt naar een sociaal bureau, zul je merken dat ze het zelf inderdaad ook niet goed meer weten.

De vraag is vooral relevant in verband met je "overloon", in België vind je een erg goede en diepgaande uitleg daarvoor op http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=29448#AutoAncher4 zodat je merkt dat die 10% en 50% toeslag vooral zich baseert op je wekelijkse contractuele arbeidsduur.

Door het werken van feestdagen, ga je immers - door de gelijkstelling van een feestdag met eigenlijk het 'fictief werken' - in de basislogica over je 'normale wekelijkse werkduur' (die uren tellen dus dubbel: tijdens je vakantie dan wel feestdag werk je 'extra').

CAO's MOGEN niet afwijken van de berekening van feestdagen, want dit is van openbaar recht. Als ze dat doen, zal het enkel de rechter zijn die oordeelt of ze gelijk hebben al dan niet. Enkel bij flexibele uurroosters, kunnen paritaire comités soms juister bepalen hoe daarmee wordt omgegaan in een specifieke sector. Maar geen beoordelingen van dwingend recht als daar zijn vakantiedagen en recuperatie ervan noch d definitie zelf van overloon. Letterlijk: (lees hierbij als feestdagen ook de vervangingsdagen en inhaalrustdagen).

Nu iets concreter, zonder je specifieke situatie te kennen:

Basisprincipe:
38 uren is je maximale werkduur per week, door je feestdag kun je daar boven uitraken. Zie het voorbeeld op die link in supra waar je bijv. die dag 8 uren extra presteert à 50% te betalen omdat ze boven je uurrooster gaan.

Maar die redenering is FOUT in jouw model, want vermelde wet rekent 100% overloon aan voor zowel zondagen, feestdagen als vervangingsdagen en dat is de (prachtige) kern van jouw vraag.

Daarvoor geef ik je nu de link naar http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=8414 (die je echter pas zult begrijpen na bovenstaande uitleg, vrees ik) en met die info (sorry dat het zo complex is en dientengevolg ook vraag om in juiste volgorde te leren denken) spring je naar http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=395 voor de wet met specifieke ploegenstelselafwijking over de zondagsrust (wat daar gaat het voor een feestdag in essentie om) en daar vind je de verwijzing naar die 6 uur en ook dat het verboden is dat je op een feestdag STOPT en START tegelijk.

Geef eens je uurregeling door in reactie. Zie ook reactie hieronder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als Belgen mogen we fier zijn: Wij hadden de eerste wet op zondagsrust in 1905 (hoewel Jezus al de Farizeeërs verweet honderden wetten op zondagsrust legalistisch te misbruiken). Via google ga je naar de officiële wetgeving voor België via "zondagsrust belgië.be" en uit de eerste link daar of de laatste link hierboven citeer ik de kern van het (onduidelijke maar toch gelukkig met een voorbeeld toegelichte) antwoord: "Afwijkingen die van toepassing zijn in geval van ploegenarbeid
De werknemers die arbeid verrichten in opeenvolgende ploegen kunnen op zondag worden tewerkgesteld op voorwaarde dat hun arbeid een keer per week wordt onderbroken gedurende een periode van 24 opeenvolgende uren waarvan er ten minste 18 op de zondag vallen (art. 17 van de Arbeidswet van 16 maart 1971). Dit betekent dus dat de werknemers van de laatste weekploeg het werk mogen voortzetten tot uiterlijk 6 uur zondagmorgen en dat de werknemers van de eerste ploeg van de volgende week ten vroegste mogen beginnen werken om 18 uur zondagavond. Het is ook niet mogelijk dat een werknemer van de laatste ploeg, die zijn werk op zondagmorgen 6 uur beëindigt, reeds 's avonds om 18 uur het werk opnieuw opneemt met de eerste ploeg. Hij zal ten vroegste op maandagmorgen om 6 uur het werk kunnen hervatten." Bron: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=395