Waarom word er nu precies Halloween gevierd?

Ik vraag me dit al heel lang af. Is er een soort geschiedenis van? Waarom word het gevierd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel eens gehoord van wikipedia?

Het beste antwoord

De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, ofwel All Hallows Eve, (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Iers-Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. De Kelten geloofden namelijk dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar.

In Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen de Britse eilanden binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de negende eeuw van de huidige tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengt zich met het Halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.

Het feest is in de negentiende eeuw door Ierse immigranten naar de VS gebracht. In Ierland was de aardappeloogst mislukt, de Grote Hongersnood decimeerde razendsnel de bevolking en de Ieren begonnen omstreeks 1840 massaal naar Amerika te vluchten. En zoals vaker voorkwam onder migranten: in den vreemde zoekt men contact en steun bij elkaar. Het heimwee naar de roots wordt verzacht in het verder beleven en onderhouden van de eigen feesten en gebruiken. In de VS duikt dan de bekende jack-o'-lantern-pompoen op, die in de hele wereld wellicht het bekendste gezicht van Halloween is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daag. Lekker puntjes scoren door 1 op 1 van wikipedia te copy pasten.
Volgens mij mag dat niet eens volgens de richtlijnen en moet je een antwoord in je eigen woorden geven. -1 dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een heel goed antwoord Ten tweede heeft wikipedia hier niets mee te maken, Goed en duidelijk Thanxxxxxx

Andere antwoorden (2)

Er zijn verschillende ideeën over de afkomst van Halloween. De meest gangbare is dat Halloween de erfenis is van de Kelten. De Kelten vierden op 31 oktober het eind van het oogstjaar. Op 1 november begon het nieuwe jaar. De Kelten geloofden dat de geesten van de doden terugkwamen om bezit te nemen van de levenden. Dat is de reden waarom de dorpelingen vreemde kleren aandeden om zich onherkenbaar te maken en dode geesten af te schrikken. Verder maakten de mensen herrie in de buurt waar ze woonden. Ze probeerden daarmee de geesten weg te jagen.

De Rooms-katholieken namen de gebruiken van de Kelten over en deden alsof die van hen zelf waren. De manier waarop de gebruiken werden uitgevoerd veranderen steeds meer in rituelen. Mensen geloofden steeds minder in het verkleden om de geesten te verjagen. Het verkleden veranderde daarom in een gebruik wat bij Halloween hoorde, maar zijn betekenis verloren had.

De jaren rond 1840 werd het Halloweenfeest door Ierse immigranten naar Amerika gebracht.

De gewoonte rond "trick-or-treat" (zeg: trikkor-triet, het betekent zoiets als "geef me iets lekkers of ik neem je te grazen") komt helemaal niet van de Kelten, maar van een negende eeuwse Europese gewoonte. Op 2 november (allerzielen) gingen de vroegere Christenen al lopend van dorp naar dorp overal bedelend om "zielen cake" (brood met krenten). Hoe meer cakejes een bedelaar kreeg, hoe meer gebeden deze beloofde te doen voor de dode familieleden van de gevers. Men geloofde dat de gebeden, zelfs van vreemden, de doden zouden helpen hun weg te vinden naar de hemel.

De traditie rond de lampion (een Jack-o-lantern in het Engels) komt waarschijnlijk uit een Iers volkslied. Het verhaal gaat dat Jack, een dronkaard en een bedrieger, de duivel had bedrogen en door hem in een boom te laten klimmen. Jack had een kruis op de boom getekend zodat de duivel in de boom gevangen zat. Als de duivel Jack niet meer lastig zou vallen, zou Jack hem weer vrij laten.

Toen Jack dood was, mocht hij niet naar de hemel omdat hij zo slecht was geweest. Maar hij mocht ook niet naar de hel omdat hij de duivel had belazerd. In de plaats daarvoor gaf de duivel hem een enkel gloeiend houtje om zijn weg door het enge duister te verlichten. Het gloeiende houtje zat in een uitgeholde knol om het langer te laten gloeien.

De Ieren gebruikten vroeger knollen als lantaarns.Toen de immigranten in Amerika kwamen, ontdekten ze echter dat pompoenen veel mooier zijn dan knollen om als lantaarn te gebruiken. Dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op 31 oktober viert men in Amerika en Canada Halloween. Iedereen verkleedt zich zo eng mogelijk en kinderen gaan langs de deuren voor 'trick or treat'. Dit betekent: Als jij mij geen snoepje geeft, dan haal ik een grap met je uit! Veel mensen maken ook enge hapjes en drankjes, zoals bloederige milkshake. Men snijdt enge gezichten uit pompoenen, waarin dan weer kaarsen worden geplaatst.

De geschiedenis van Halloween gaat enkele eeuwen terug, tot de Pomona-dag van de Romeinen en het Samhain-festival van de Kelten. Dit waren feesten waarbij offers werden gebracht aan de goden, om ze te bedanken voor de oogst en steun te vragen voor de komende winter. De invloeden hiervan zijn later gemixt met Allerheiligen en Allerzielen. Dit zijn twee katholieke feestdagen die op 1 en 2 november werden gevierd. Allerheiligen was een dag waarop de heiligen werden herdacht. Op Allerzielen werden overledenen geëerd. Mensen verkleedden zich dan ook als engel, heilige of duivel en er werden vreugdevuren georganiseerd. In het oud-Engels heette Allerheiligen 'All Hallows' of 'All Hallow's Eve'. Dit werd later verbasterd tot Halloween.

Door Engelse, Schotse en Ierse immigranten werd Halloween in de negentiende eeuw naar Amerika gebracht. Het was toen, en ook nog in de twintigste eeuw, vooral een feest voor kinderen. Ze verkleedden zich als spook, sneden pompoenen uit en trokken daarmee langs de huizen om snoep te vragen.

Sinds de jaren tachtig vieren ook volwassenen Halloween. Huizen worden versierd, mensen verkleden zich zo griezelig mogelijk en de winkels liggen vol met Halloweenspullen. Dit waaide over naar Europa, waar nu ook steeds meer mensen Halloween vieren.

Waar komen die pompoenen dan vandaan?

Lees verder op de bron