Welke zijn de Joodse feestdagen in het jaar?

Ik weet dat het onlangs Joods nieuwjaar, Rosh Hashana, is geweest en Grote Verzoendag, Jom Kipoer. Maar welke feestdagen hebben ze nog meer en wanneer vallen ze ongeveer?

8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

In mijn Rijam agenda staan ze vermeld.
In een maandelijkse lijst zijn alle boeddhistische, Chinese, christelijke, hindoeïstisch, islamitische en alle joodse feest- en gedenkdagen 2015 vermeld.

Poeriem 4 en 5 maart
Toe Bisjwat 3 en 4 februari
Lag La'omer 6 en 7 mei
Tisja Beav 25 en 26 juli
Sjemini Atseret 4 en 5 oktober
Simchat Tora 5 en 6 oktober

In het andere antwoord staan de misschien iets meer bekende feestdagen al vermeld.

Bron: Rijam agenda
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel joodse feestdagen zijn seizoensgebonden. Ze waren vroeger gebonden aan het leven op het land. Op sommige feesten moesten offergaven van de oogst aan de Here gebracht worden. Het joodse paasfeest, Pesach, moest daarom altijd in het voorjaar gevierd worden, het Wekenfeest, Sjavoeot, vond plaats in de zomer en het Loofhuttenfeest, Soekkot, vierde men in de herfst.

Deze drie feesten viert men nog altijd in genoemde jaargetijden. Ze herinneren aan de uittocht van het Joodse volk uit Egypte en worden daarom ook wel de pelgrimsfeesten genoemd.

Op Sjabbat en Joodse feestdagen - Rosj Hasjana (Joods nieuwjaar), Jom Kipoer (Grote Verzoendag), Soekot (Loofhuttenfeest), Sjemini Atseret (Slotfeest), Simchat Tora (Vreugde der Wet), Pesach (Pasen) en Sjavoeot (Wekenfeest) - mag niet worden gewerkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de data zie hier:

http://www.beleven.org/feesten/lijsten/religie.php?godsdienst=Jodendom