waarom is dit jaar 5 mei een feestdag?

elke 5 jaar is 5 mei een feestdag waarom is het niet elk jaar en waarom hebben ze het ingevoerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

5 mei is bevrijdingsdag, dat werd vroeger geloof ik elk jaar he ierd, sinds de bevrijding aan het einde van de 2e wereld oorlog. sinds een tijd word het nog eens in de 5 jaar als nationale feestdag erkent. alleen ambtenaren zijn elk jaar vrij.

Toegevoegd na 49 seconden:
gevierd natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Pas in 1990 werd de datum van 5 mei uitgeroepen tot een nationale feestdag.
Eén en ander betekent echter niet dat 5 mei automatisch een vrije dag is. De Nederlandse regering heeft bepaald dat werknemers en werkgevers zelf een regeling moeten treffen. Dit is terug te vinden in Staatscourant 190, 1 oktober 1990.
Werknemers in het bedrijfsleven hebben op 5 mei een vrije dag als dit in de cao is afgesproken. Als dit niet is afgesproken of als de bedrijfstak geen cao heeft, beslist de werkgever over wel of geen betaald vrij. Personeel in (rijks)overheidsdienst heeft voor zover dit in de cao is opgenomen en de dienst het toelaat op 5 mei een vrije dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds 1990 is 5 Mei, bevrijdingsdag, een jaarlijkse officiele nationale feestdag maar het is geen verplichte vrije dag.
Het is dus wel ieder jaar een officiele nationale feestdag.

Het is ingevoerd omdat dat de datum is waarop het einde van de Tweede Wereldoorlog gevierd werd.

In veel CAO's is vastgelegd dat er om de 5 jaar wel een vrije dag gegeven zal worden (2010, 2015, 2020).

Dit betekend dat 5 mei 2010 wel een officieel erkende feestdag is. Daardoor is de kans groot dat je in 2010 wel vrij bent op 5 mei.

Volgens de Winkeltijdenwet is 5 mei een gewone dag. De winkels mogen dus open zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de vijf jaar is het een officiele feestdag waarvoor je vrij moet krijgen net als voor Hemelvaartsdag. Ik dacht dat het in de CAO s staat. Als je moet werken die dag, dan krijg je het later gecompenseerd. Tenminste zo zou het moeten zijn. Vraag het eens aan de Ondernemingsraad, of kijk in je CAO.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang niet iedereen heeft een CAO.
itsme
14 jaar geleden
In mijn CAO staat dat ik een vrije dag mag opnemen op 5 mei, net als elke andere dag. Niets krijgen...
5 mei is het 65 jaar geleden dat we bevrijd zijn. Elked 5 jaar wordt het gevierd