Is het ongepast om de koning op zondag te feliciteren?

Aangezien koningsdag op zaterdag ipv zondag gevierd wordt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Toevoeging: Ik had niet het plan om morgen de koning te gaan proberen te bezoeken, maar vroeg me af of het ongepast is om bijv. op twitter of een blog morgen een felicitatie aan de koning te richten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Dat er op zondag geen koningdag gevierd word ligt meer in het verleden toen er zoiets als 'zondagsrust' bestond. De zondag werd aan God gewijd en daar paste niet zoiets als een volksfeest in. In plaatsen waar de gelovige mensen de overhand hebben zal er ook geen kermis op zondag zijn of andere festiviteiten plaats vinden, omdat de zondag heilig is en niet verstoord mag worden door werelds vermaak.

Antwoorden (2)

Nee, niet ongepast, maar eerder ongewenst.

Net als Koningin, nu Prinses, Beatrix haar verjaardag in januari met de familie wilde vieren, is dat ook zo met de huidige Koning Willem Alexander. Op zaterdag 26 mei was de viering voor "het volk", de mensen.

Nu de beveiliging na de aanslag in Apeldoorn uitgebreid is, zal het je trouwens niet eenvoudig vallen om op de koning af te stappen om hem te feliciteren.
Beter kun je een kaart schrijven en die opsturen.

Toegevoegd na 8 uur:
26 mei = 26 april!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was ook niet mijn plan om de koning te gaan bezoeken morgen ;). Maar meer of het bijv. ongepast is om morgen op twitter of een blog te koning te feliciteren met zijn verjaardag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb even mijn vraag verduidelijkt :) (had hem al een stuk of 10x uitgebreider proberen te plaatsen maar het lukte elke keer niet, dus vandaar de korte eerste toelichting)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aha, nu begrijp ik je beter! Nee hoor dat is geen punt, doe je best.
Misschien vind hij dat wel erg leuk? :-))
Ritsuka
9 jaar geleden
26 mei?
Nee hoor is niet ongepast, Koningsdag en vroeger Koninginnedag wordt nooit op zondag gevierd, maar daarom hoeft het op zondag niet genegeerd te worden