Vanavond om 20.28 uur zendt de NOS de afscheidstoespraak van koningin Beatrix uit.

Aansluitend kijken presentatoren Astrid Kersseboom en Rob Trip live vanuit de studio op de Dam terug op de regeerperiode van koningin Beatrix met Huub Oosterhuis, goede vriend van de koninklijke familie, Kysia Hekster, NOS-verslaggever Koninklijk Huis, historicus Maria Grever en Paul Schnabel, oud-directeur Sociaal Cultureel Planbureau.

Verder wordt er gedurende de avond geschakeld naar onder meer het Rijksmuseum, waar op dat moment het afscheidsdiner van de koningin gaande is. Ook wordt er vooruitgekeken naar de dag van morgen. Hoe staat het er voor met de voorbereidingen in Amsterdam en elders in het land?

Te gast in de uitzending is ook de winnaar van de publieksprijs van de tentoonstelling Beeld van Beatrix in Paleis Het Loo. De expositie van ingezonden portretten van Beatrix, gemaakt door professionele en amateurkunstenaars, trok de afgelopen maanden al meer dan 100.000 bezoekers. Zij bepaalden wie de publieksprijs krijgt. Verder een reportage over de koningin die zelf een kijkje nam op de tentoonstelling.

NOS Afscheid koningin Beatrix, 20.28 - 22.10, Nederland 1 en nos.nl. De uitzending is vanuit het buitenland te volgen via NOS Koningshuis op YouTube.