Wat hebben Halloween, Allerheiligen en Allerzielen met elkaar te maken?

Het valt me op dat er eind oktober meer horrorfilms op televisie worden uitgezonden vanwege Halloween. Vlak daarna volgen de (ook ietwat griezelige) feestdagen Allerheiligen en Allerzielen. Hebben Halloween, Allerheiligen en Allerzielen misschien iets met elkaar te maken?

1.8K
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Grappig dat je Allerzielen en Allerheiligen griezelig vindt! Ik vind het juist wel heel mooi dat op 1 dag in het jaar alle geliefde overledenen gezamenlijk herdacht worden - en dat zo dat jaar wordt afgesloten. A.s. zondag, ook in veel protestantse kerken!

Antwoorden (2)

Niets. Ze vallen alleen allen in dezelfde maand.

Allerheiligen
Allerheiligen is een christelijk feest op 1 november. In de Rooms-Katholieke Kerk is het een hoogfeest. Ook de Oosters-Orthodoxe Kerk kent het, maar daar valt het op de eerste zondag na Pinksteren. Allerheiligen is een dag ter nagedachtenis aan alle heiligen en martelaren.

Allerzielen
De dag erna (2 november) is het Allerzielen, een gedenkdag voor alle overledenen. Nabestaanden plaatsen bloemen op het graf en in veel parochies haalt de familie van een overledene van de kerk het kruisje op met zijn of haar naam. Allerzielen is een dag om speciaal te bidden voor alle zielen die nog niet in de hemel zijn, maar in het vagevuur.
Allerzielen stamt uit de benedictijner kloostertraditie van Cluny, waar Odilo van Cluny het in 998 voor het eerst liet vieren. In de 13e eeuw kreeg het de naam Allerzielen.

Halloween
De naam 'Halloween' is afgeleid van All Hallows Eve, de avond voor Allerheiligen. De Kelten geloofden dat op de eerste dag van het nieuwe jaar (1 november) alle gestorvenen terugkwamen, op zoek naar een levend lichaam om bezit van te nemen. Op oudejaarsavond (31 oktober dus) werden vreugdevuren aangestoken, feestmalen gegeven en grote offers gebracht, om de doden te eren en tegemoet te komen. Ook beschermden de Kelten zich tegen slechte wezens zoals demonen door ze af te schrikken met maskers. Hier komt waarschijnlijk de traditie vandaan dat mensen zich verkleden op Halloween.
.
Inhoudelijk hebben de vieringen dus niets met elkaar te maken.
Toegevoegd op 30 oktober 2020 07:46: tekst
3 jaar geleden
De drie hebben heel veel met elkaar te maken.
De oorsprong van deze gedenkdagen gaat terug naar de Keltische tijd, ongeveer300/400 jaar voor de jaartelling begon. De Kelten heersten toen over een groot deel van Europa, van Ierland tot Spanje en tot in het huidige Turkije.
Op 1 november werd door de Kelten nieuwjaar gevierd, wat door de christelijke Kerk later is overgenomen als Allerheiligen. Op 31 oktober was de Keltische oudjaarsavond, dat nu Halloween heet. Halloween (in het Engels oorspronkelijk Allhallows Eve) werd gevierd met heidense gebruiken over o.a. boze geesten.
Allerheiligen (de herdenking van alle heiligen) in de katholieke Kerk was oorspronkelijk op 13 mei. In het jaar 844 is dit door paus Gregorius IV verplaatst naar 1 november - onder invloed van de Keltische nieuwjaarsdag.
Allerzielen, de herdenking van alle overledenen, was oorspronkelijk op de laatste zondag van het kerkelijk jaar - de zondag voor 27 november (advent). De reformatie schafte deze dag af. De katholieke kerk verschoof de herdenking naar de avond van 1 november. Tegenwoordig wordt Allerzielen een gehele dag herdacht: de dag na Allerheiligen, dus 2 november.
Bron: o.a. Winkler Prins encyclopedie
Toegevoegd op 29 oktober 2020 11:02: tekst
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
??? “Nieuwjaar gevierd, wat door de christelijke Kerk later is overgenomen als Allerheiligen.”
De Kelten vierden toch geen herdenking van alle heiligen en martelaren? “De oorsprong van deze gedenkdagen gaat terug naar de Keltische tijd”: de Kelten vierden toch geen Allerzielen, een gedenkdag voor alle overledenen?
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. De Keltische nieuwjaarsdag is door de christelijke kerk "aangegrepen" of "gebruikt" om er een christelijke bijzondere dag van te maken: Allerheiligen, inclusief 's avonds Allerzielen. Later is van Allerzielen een aansluitende aparte dag gemaakt: 2 november.
Een ander voorbeeld zijn de voorchristelijke midwinterfeesten, eind december, die door de christelijke kerk zijn "aangegrepen" of "gebruikt" om er kerstdagen van te maken. De periode eind december/begin januari was in de voorchristelijke tijd bekend als de periode van de Twaalf Nachten: de geesten hebben vrij spel en de Wilde Jacht stormt door het luchtruim. Vandaag de dag herinneren in Nederland nog diverse gebruiken aan deze tijd
Ook de voorchristelijke voorjaarsfeesten (met vruchtbaarheidsrituelen) zijn door de christelijke kerk "aangegrepen" of "gebruikt" om er paasdagen van te maken.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
SimonV
3 jaar geleden
Bedankt. Dus op die manier hebben Halloween, Allerheiligen, Allerzielen, Kerstmis, Pasen etc. allemaal met elkaar te maken.