Waarom moet de belastingbetaler opdraaien voor een verlaat verjaardagsfeestje van mevrouw Van Amsberg sr.?

Toegevoegd na 3 minuten:
Inmiddels is bekend dat dit feestje € 2 miljoen minimaal gaat kosten en dat er meer dan 1.000 man politie op de been gebracht wordt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Zolang de meerderheid van de bevolking achter het koningshuis staat zullen bestuurders graag de kosten opzicht nemen (en vervolgens wordt dat dan op ons allemaal afgewenteld). Een bestuurder die het feest zal afwijzen kan, en zal waarschijnlijk namelijk een boel stemmen verliezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de belastingbetaler totaal geen zeggenschap heeft over de wijze waarop het belastinggeld wordt uitgegeven.
Als dit feestje geen doorgang zou vinden, zouden wij echt geen cent minder belasting hoeven te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel eens aan een soort "Beschikking Koninklijk Huis". Een invulregel op het belastingformulier JA/NEE. Alle kleine beetjes helpen en die lui hebben toch al geld zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt een goed idee, maar niet haalbaar. Zoiets is misschien mogelijk in 'Utopia' :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Peter, dat is niet mogelijk. Dan zal de volgende invulregel bijdrage ontwikkelingshulp JA/NEE zijn enz. enz. Dan hoeven straks niks meer te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"JA/NEE belasting betalen" zou dus beter zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra je je staatshoofd kan kiezen, kan dat regeltje er natuurlijk weer af; principe is de keuzevrijheid. Ontwikkelingshulp wordt b.v. ook voor gekozen en misschien schaffen ze dat nu inderdaad wel af, inclusief de minister graag.
Liever lever ik een bijdrage aan het feest van H.M. dan aan ontwikkelingshulp of intergratie/inburgers-kosten. Ok, weten dat het geld opgaat aan een feest echter bij de overige "uitgaven" blijft teveel aan de kleefstok van goed betaalde functionarissen hangen.
Proost en een fijne dag, Koningin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is omdat de belastingbetaler de volksvertegenwoordigers krijgt waar gemiddeld het meest op gestemd wordt. Als je wil dat het koningshuis afgeschaft wordt of minder gaat kosten, kun je dat bij de volgende verkiezingen kenbaar maken door te kiezen voor een partij die dat in zijn programma heeft staan.... En dan maar hopen dat je genoeg medestanders hebt.

Tja, democratie, he. Het blijft het beste van alle slechte systemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, en dan te bedenken dat democratie en monarchie helemaal niets met elkaar hebben te maken, he. Terwijl deze familie ook nog eens ene heer bernhard in de gelederen heeft gehad; de schavuit. Als ik een partij wil oprichten met als doel de monarchie hier te ontmantelen, is het ook al weer moeilijk dat ik in de kamer de eed van trouw op hare majesteit moet afleggen.
Tja, wat een democratie, he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als one-issue partij maak je binnen het democratische systeem ook weinig kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lukt de Partij voor de Dieren anders wel aardig, toch?
Ik neem maar aan dat je onze Koningin bedoelt met mevr. van Amsbergen. De Koningin is in dienst van de Staat en daarom zal de staat dit feestje moeten betalen. Ik denk dat dit feestje gegeven wordt voor allerlei hoofwaardigheidsbekleders en niet voor haar eigen familie. Wij hebben de keuze hoe we onze verjaardag vieren maar de koningin niet en dat zal zij ook niet altijd leuk vinden.