Ja, de werkgever is verplicht de werknemer in de lustrumjaren (2010, 2015, 2020, ...) een vrije dag te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoera, hij valt op een woensdag!
Er zullen dit jaar in ieder geval veel meer mensen dan de afgelopen vier jaren vrij zijn op 5 mei.

In de CAO van veel bedrijven is opgenomen dat het personeel op vijf mei vrij is, indien dat plaatsvindt in een jaartal waarvan het laatste cijfer een 5 of een 0 is.
In dit geval 2010, dus veel vrije mensen.

Natuurlijk is niet echt iedereen vrij. Ziekenhuizen en bejaardenhuizen zullen toch personeel nodig hebben op die dagen, en het openbaar vervoer zal ook vast rijden.
Zo zullen er nog wel meer voorbeelden denkbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In veel CAO's is vastgelegd dat er om de 5 jaar wel een vrije dag gegeven zal worden (2010, 2015, 2020).

Dit betekend dat 5 mei 2010 wel een officieel erkende feestdag is. Daardoor is de kans groot dat u in 2010 wel vrij bent op 5 mei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5 mei is een officiele feestdag dit jaar, maar niet iedereen is vrij; dan zou het hele land plat liggen.