Ik zag afgelopen jaar op nieuwjaarsnacht een soort ballonnetjes rondvliegen. Met een lampje erin. Hoe heten die als je ze wil kopen?

En zijn ze minder gevaarlijk dan "echt " vuurwerk ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Rieneke1
14 jaar geleden
daar heeft meander pas nog twee topics over geopend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze bedoelt Rieneke denk ik: http://www.goeievraag.nl/vraag/gevaarlijk-sky-wensbalonnen.35883 http://www.goeievraag.nl/vraag/sky-wensballon.35873
Rieneke1
14 jaar geleden
klopt wijnstein, dank je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei niet gezien . Maar ik vraag het ook voor de naam :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk met die plaatjes erbij bedankt !

Het beste antwoord

Er kan niet als argument gebruikt worden dat ze minder gevaarlijk zijn dan vuurwerk, omdat ze totnutoe heel weinig schade hebben aangericht. Want dat is simpel zo, omdat ze (gelukkig) bij lange na nog niet zo populair zijn als vuurwerk. Zouden ze even populair worden, dan zou er heel wat afbranden. (De macht van 't grote getal...)

Van mij hoeft vuurwerk voor particulieren ook niet... Elke keer zie ik kinderen lopen met vuurwerk waarvan je weet dat dat vuurwerk niet voor kinderen bedoeld is (nu ja, commercieel gezien natuurlijk wel). En de stuipen van ouderen maar op 't lijf jagen... Maar dat terzijde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Haha... Wat heb ik een toepasselijke avatar...

Toegevoegd na 4 uur:
Info, via de link van XiniX:
De Dreamflyer mag NIET worden opgelaten:

1. Bij een windkracht hoger dan 2 Bft. (windkracht 2)
2. Bij regen of zeer vochtige lucht (bijv. mist)
3. Door personen jonger dan 18 jaar
4. Binnenshuis
5. Binnen een straal van 15 kilometer van (zweef)vliegvelden.
6. Met bevestigingen aan de Dreamflyer van andere zaken dan de bijgeleverde Wenskaart, zoals draad, papier of anderszins.

Ik zou er aan toe willen voegen:
7. Houd ze allemaal in de gaten totdat ze uit zijn, als er brandbare objecten (vooral, maar niet uitgezonderd, boerderijen met rieten daken) bereikt kunnen worden. En ruim de rommel weer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi , uitgebreid antwoord .

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat je een zogeheten 'geluksballon' bedoeld. Ik ken ze ook niet onder een andere naam.
Ik denk (maar weet het niet zeker) dat ze wel minder gevaarlijk zijn dan 'echt' vuurwerk, omdat ze langzaam opstijgen en niet rondvliegen. Ze geven ook geen knallen of vlammen. Het zijn eigenlijk mini-luchtballonnetjes, die zich met opgewarmde lucht vullen en dan omhoog stijgen.

Maar ze blijven natuurlijk altijd wel een beetje gevaarlijk!!

Toegevoegd na 4 minuten:
Wij gaan er inderdaad ook vanavond nog ééntje oplaten. Een geweldig gezicht! Eigenlijk zijn ze het mooiste in groepjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Een BEETJE gevaarlijk? Ze staan op het punt verboden te worden. Lekker als je een rieten dak hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, dat lijkt me inderdaad geen feest...
Goed kijken waar de wind vandaan komt dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Eigenwijs:
Wel nee, die vliegende vlammen zijn veel gevaarlijker.
Als je even veel van die vlammen in de lucht zou laten gaan als dat er nu voorwerk wordt afgestoken, dan zouden er honderden huizen/boerderijen afbranden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm: +1. Het is inderdaad veel gevaarlijker dan vuurwerk.
Bedoel je soms een geluks ballon.
Die steek je onderin aan en dan gaat hij de lucht in, met een wens van jouw.
Wij hebben er toevallig een liggen, die we een dezer dagen oplaten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo he jij durft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk... Ik zal 'm melden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ik begreep hem verkeerd, je reactie is weg!
Nou, dan meld ik mijn klikspaan ook :-)
Wij hebben net zo'n geluksballon opgelaten! Echt gaaf hoor!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze worden ook wel wensballonnen genoemd. Deze zijn gevaarlijker dan gewoon vuurwerk omdat een spiritusblokje wordt gebruikt om de balon op te doen stijgen. Als deze ballon op een rieten dak of elders terecht komt waar het niet zo gewenst is kan er een behoorlijke brand ontstaan. Ook kan het vliegverkeer hier last van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn de dreamflyers...
Het is een zak van rijstpapier met een brandbare karton gedrenkt in was, die is lichter dan lucht en stijgt op door de hitte van de vlam... Een bijgevoegd kaartje kan een wens bevatten, aansteken en dan vliegt die weg, met de wind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij www.dealextreme.com is hij veel en veel goed koper als je hem zou gaan kopen

ze heten daar chinees fly balloon