Met een aansteeklont. Daarmee voorkom je (onder andere) dat je het lontje halverwege aansteekt, of dat er een vlam bij je vuurwerk zelf komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Met zo'n stukje touw zit er meestal bij als je vuurwerk koopt of sigaret .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zo'n lontje ('n dik touw) die je bij 't vuurwerk kan kopen of krijgen. Geen idee of die dingen gratis zijn. Maar ik weet wel dat dat de veiligste manier is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal krijg je in de winkele een aansteeklont bij het vuurwerk dat je hebt gekocht, sigaretten of sigaren werken ook goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aansteeklont, sigaar, sigaret, aanmaaktorch. Voorkeur van mij gaat uit na een sigaar . Aan een aansteek lont verbrand ik me altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat licht aan het vuurwerk dat je aan wilt steken.

Klein vuurwerk kan je het beste met een sigaar of aansteeklont aansteken.

Groter vuurwerk, zoals chinese rollen/100.000 klappers kun je het beste aansteken met een fakkel. Over het algemeen minimaal 1 meter lang is veilig.

En in alle gevallen met gestrekte arm.

Toegevoegd na 2 uur:
"licht"..... lekker weer beerg! "ligt" dus ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een gestrekte arm met een aansteeklont lukt niet... Aangezien je keihard moet blazen, wil de aansteeklont genoeg oplichten om 't lontje aan te kunnen steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb ik zelf nooit problemen mee gehad, wel zit er enig verschil tussen het ene of het andere aansteeklont. Ik had altijd de wat dikkere. Ff flink aanblazen en dan ermee aansteken.
Geen idee of de lonten wellicht slechter zijn tegenwoordig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede aansteeklont werkt nog steeds prima, zonder geblaas dat het weer gevaarlijker maakt.
Enkele Tips voor vuurwerk afsteken
zorg voor een emmer water om eventuele brandjes te blussen. (zelf een keer meegemaakt dat een rond draaiendetol de gang in ging.
Hang nooit met je hoofd boven het vuurwerk bij het afsteken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
keukenrol heel strak oprollen werkt ook als aansteeklont!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor strijkers kan je een lucifer doosje gebruiken. Maar ik heb altijd met een aansteker gedaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Je oudere broer laten doen, en zelf van binnen in de huiskamer toekijken.