Waarom is vuurwerk echt een mannen/jongens 'ding' ?

Bij het afhalen van het vuurwerk zag ik voornamelijk mannen met zoons, het afsteken gebeurt door de mannnen. Degene die nu vuurwerk aan het afsteken zijn, zijn allemaal jongens.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik vind het een beetje raar want ik ben een meisje en ik hou ook van vuurwerk vooral met een knal dus dit is puure onzin misschien eventjes stoppen met kinderen zoals mij beledigen want van mijn moeder mag ik geen knal vuurwerk en mijn broertje heeft dit gevonden dus niet meer uit je duim zuigen

Het beste antwoord

Mannen zullen altijd kinderen blijven ;) het kind mag weer even gezien worden en het schijnt ook nog eens stoer te zijn, hoe harder de knal hoe beter, bij mannen en jongens gaat het vooral om hard! autorijden, racespelletjes etc.. zichzelf bewijzen wie het hardste en snelste kan... zo ook met vuurwerk, vrouwen zijn wat voorzichtiger, verstandiger misschien, en nuchterder, mij doet het niet veel vuurwerk, vind het Siervuurwerk wel mooi om te zien van een afstand maar daar blijft het bij.. ik koop voor het geld liever een paar mooie laarzen of ga er liever lekker van uit eten... vind het zo zonde geld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

hoeft niet, mijn zusje is er gek op.
maar veel vrouwen vinden het toch eng en jongens willen vaak bewijzen hoeveel ze durven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Zwart/wit gesteld: Omdat mannen nou eenmaal historisch gegroeid zijn in hun rol van bouwers en slopers (tegenover vrouwen in hun rol van 'onderhouden/conserveren'). Vuurwerk afsteken heeft veel weg van slopen, en daarom trekt het vooral mannen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het stoer is. Lef tonen is voor mannen heel belangrijk, en dat doen veel mannen (en vooral jongens) dus massaal. Ik denk dat het ook met macht te maken heeft. Anderen zijn bang van vuurwerk en diegene die afsteekt, heeft de touwtjes in handen. Die ander zal wel gek zijn om dichterbij te komen.

Verder is het enkel veel onnodig overlast voor de dieren, kost het bakken met geld, vallen er veel gewonden en soms zelfs doden, en is het niet goed voor het milieu. Maar blijkbaar kiezen we daar toch massaal voor om deze eeuwenoude 'traditie' in ere te houden. Je zou zeggen dat het geld 'in deze crisistijd' beter besteed zou moeten of kunnen worden. En het milieu vinden we op zo'n dag ineens totaal niet meer belangrijk. Vreemde wezens eigenlijk die mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens biertje, vooral met het tweede stuk. +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus!
Zijn minder bang uitgevallen.
Vrouwen denken eerst en dan doen.
Mannen andersom en zien dus het gevaar niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me wel heel generaliserend. Ik heb vroeger ook vuurwerk afgestoken en dacht erg goed na. Vond het toen al gevaarlijk en nu in niet meer afsteek, vind ik het nog gevaarlijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitzonderingen bevestigen de regel, Biertje.
Heb ook even niet aan jouw gedacht, sorry,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet enkel om mij, maar dat lijkt me duidelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, maar in grote lijnen werkt het wel zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder zijn mening, dat blijkt maar weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Biertje,je blijft er in ieder geval vrolijk bij lachen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@taurus: jahoor, altijd! :)
Mannen nemen nu eenmaal meer risico`s. Zij hebben ook minder moeite om er geld voor uit te geven. Vrouwen moeten meestal het huishoudgeld zo verdelen dat ze uitkomen en al kunnen ze ruim hieraan uitgeven, blijft toch het" zorgen voor hun gezin" belangrijker dan het nutteloos de lucht inschieten. Ze vinden dit zonde geld en geven het liever uit aan iets duurzamers. Vrouwen zijn nu eenmaal voorzichtiger en zuinig op hun gezin. Ze zijn vooral nuchter en praktisch ingesteld. Zij zijn tenslotte weer de klos qua verzorging als er gewonden vallen.
Ik ken ook weinig vrouwen die gefascineerd zijn door vuur en mannen zijn dit heel vaak wel.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je punt, maar er zit wel veel generaliseren tussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey voor schoenen en kleding geldt dit niet hoor bij de meeste vrouwnen ! Maar dat van die verzorging en de gewonden vond ik heel goed +1
Ik kan alleen maar spreken voor mezelf: ik steek geen vuurwerk af omdat ik er bang voor ben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik dan de uitzondering zijn die de regel bevestigt? Lekker fikken, heerlijk! Maar inderdaad wel met de hersentjes er bij... En zo worden mijn dochters ook opgevoed. Ik ken trouwens meer vrouwen die graag vuurwerk afsteken.