Is het een sociale verplichting om naar verjaardagen van naaste familieleden te gaan?

(Als je niet ziek bent ofzo, natuurlijk. En geen 6000km. verder woont.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ja, in veel families is dit een sociale verplichting. Je bepaald natuurlijk zelf of je al dan niet gaat uiteindelijk. Maar je zult er wel op aangekeken worden als je niet gaat 'omdat je geen zin had' of een dergelijke reden. Of dat terecht is? Misschien niet, maar vaak werkt het wel zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het er op aan komt, ben je helemaal niets verplicht. Je zou je alleen wel kunnen afvragen of je het zelf prettig zou vinden dat bepaalde mensen niet op jouw verjaardag komen.

Het is de vraag of je van je naaste familieleden houdt. Vind je ze de moeite waard? Zou je ze willen missen?

Een verplichting is dwangmatig iets moeten van jezelf, maar als je van iemand houdt, is het nooit een verplichting om iets voor diegene te doen, maar dan doe je het uit liefde voor die persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je zou je alleen wel kunnen afvragen of je het zelf prettig zou vinden dat bepaalde mensen niet op jouw verjaardag komen." Het kan wel gezellig zijn maar ik kan niet zeggen dat ik er veel behoefte aan heb. Naaste familieleden verwachten van mij dat ik wel een verjaardag geef.
Nee, dat lijkt me geen sociale verplichting. Dat bepaal je nog altijd zelf. Enige is dat de betreffende familieleden het misschien niet leuk vinden. Maar als er een familielid niet op mijn verjaardag komt, dan vind ik dat wel jammer, maar heb ik er verder geen problemen mee. Zonde van mijn tijd om me daar druk over te gaan maken. Ze zijn welkom, maar komen ze niet, dan even goeie vrienden uhh familie :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"...dan vind ik dat wel jammer..."
...is wellicht eigenlijk in tegenstelling(?) met
" Zonde van mijn tijd om me daar druk over te gaan maken." Want als je dat jammer vindt, ben je er dan niet (onbewust) tòch mee bezig? (En als je ergens mee bezig bent, kost het toch tijd?) Als je het jammer vindt... Dat hebben mensen door. Ze merken dat aan je. Dus gaan mensen het dan als verplichting voelen om langs te komen. Toch? Want ze willen natuurlijk niet dat je teleurgesteld bent in je eigen familie.
Hangt af van de gewoonte in de familie en in hoeverre jij hierin wil meegaan.
Je weet vaak zelf wel wat men van je verwacht.