Is vuurwerk afsteken op oudjaarsdag typisch nederlands?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Reddie
10 jaar geleden
Vuurwerk is van origine Chinees. Daar doen ze al veel langer en veel meer met vuurwerk. Nee, niet typisch nederlands. Gebeurt overal ter wereld, en bij meer gelegenheden dan oudjaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je vuurwerk afsteken vóór het 12 uur is?
Poet
10 jaar geleden
Op TV zag ik ook in Australië een heleboel vuurwerk de lucht in gaan

Antwoorden (2)

Nee, gebeurt in bijna elk land.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het gebeurt ook in andere landen. In elk geval in Duitsland, België, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, IJsland, Tsjechië, Engeland, Wales, en Schotland. Niet in Ierland, daar geldt een vuurwerkverbod.

Bijzonder in Finland is dat je daar 18 jaar moet zijn om vuurwerk te mogen kopen. En IJslanders nog gekker van vuurwerk dan Nederlanders. Daar geeft een gezin er gemiddeld 250 euro aan uit, en ook worden er in IJsland veel vuurwerkshows georganiseerd.
Amadea