Oude sinterklaasliedjes (uit de tijd van mensen van rond de 60 a 70 jaar), waar kan ik deze vinden?

Voor een opdracht op school moet ik een sinterklaasfeest voor senioren organiseren, hiervoor ben ik op zoek naar oude sinterklaasliedjes die uit de tijd komen van 60/70 jarigen mensen. Heeft iemand misschien een site of iets, waar deze liedjes (het liefst met muziek erbij) te vinden zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (6)

Probeer deze:
http://www.musicad.nl/sinterklaas-lied
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste sinterklaasliedjes van nu zijn dezelfde als die van toen. ( en dan niet liedjes als "digipiet" )
De volgende zijn zeker goed:
- Daar wordt aan de deur geklopt
- sinterklaasje bonne bonne bonne
- wie komt er alle jaren
- Zachtjes gaan de paardevoetjes
- Zie de maan schijnt door de bomen
- Oh kom maar eens kijken
- Hoor wie klopt daar kinderen.

Een website met deze en nieuwe:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lied "Sinterklaas, zegt moe" is een vrij onbekend, vergeten Sinterklaasliedje, dat toch voorkomt op de welbekende cd van Kinderkoor de Lijstertjes. Het is een kort, snel liedje, waarbij het lastig is midden in een couplet adem te halen. Ook opvallend is dat het liedje vrij hoog is, maar elke keer is het stukje "zegt moe" lager. De tekst bestaat meestal uit twee coupletten, hoewel er ook een derde couplet bestaat. Hieronder vind je de coupletten.

De tekst:

Eerste couplet
Sinterklaas, zegt moe
Houdt van zoet, zegt moe
En van knap, zegt moe
En van goed
En 'k weet vast, zegt moe
Ben je stout, zegt moe
Dat hij niet, zegt moe
Van je houdt

Tweede couplet
Weet je waar, zegt moe
Sint op let, zegt moe
Dat je schrijft, zegt moe
Keurig net
Lees geen fout, zegt moe
Reken goed, zegt moe
Dan wie weet, zegt moe
Wat Sint doet

Derde couplet
In de zak, zegt moe
Van de Sint, zegt moe
Zit wel wat, zegt moe
Voor elk kind
Heel veel moois, zegt moe
Lekkers toe, zegt moe
Maar pas op, zegt moe
Ook een roe...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Sinterklaastraditie en ook de liedjes uit de jaren 50 hadden juist veel aandacht voor de boemanfunctie van Sinterklaas. Zo werd je als je stout was met de zak naar Spanje genomen en kreeg je met de roe als je koekjes uit de koektrommel pikte.
Tegenwoordig is de Sinterklaas alleen maar kindervriend en zijn de liedjes ook aangepast. Onderstaande link gaat uit van de liedjes uit de jaren 50.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.kinderliedjes.overtuin.net/sinterklaasliedjes.html

http://www.seniorplaza.nl/Liedjes_sinterklaas.htm#Bij de grote schoorsteen
hier veel teksten van echt oude liedjes, zo leuk.
Hopelijk kunnen de mensen zelf helpen met de wijsjes.

http://www.youtube.com/watch?v=PBCVE_5Iv_Q
hier bij youtube een leuk stukje film, een
geadopteerd meisje uit rotterdam zoekt sinterklaas
en vind de kerstman ,samen zingen ze sinterklaas kapoentje
- schattig hoor- dit vinden de mensen vast erg leuk om te zien!
misschien kun je een beamer regelen?
het heet:
Dutch Sinterklaas song and Spanish Christmas song , dat spaanse lied hoort niet bij je vraag maar staat achter dit filmpje.

veel succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
met een 'webquest' kun je de dames en heren misschien ook leuk bezighouden ! http://www.webkwestie.nl/nicolaas/

en hier nog om mee te zingen:
http://www.sinterklaasliedjes.info/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn nog steeds cd's met die liedjes. En vaak niet eens zo duur. Vooral te koop bij bv Blokker, Action, boerenbond. Vaak icm kerstliedjes