Daar kiest een land voor vroeger hadden wel alle landen een koning en koningin maar op een gegevenmoment veranderde dat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Frankrijk hadden ze vroeger ook een koning, maar de mensen vonden dat die veel te veel macht had en het land niet goed bestuurde. Het volk was heel erg arm en had niet genoeg te eten, terwijl de koning en alle andere adel heel veel geld hadden. In 1789 kwam er toen een opstand, die leidde tot de Franse Revolutie; de koning werd afgezet en zelfs onthoofd, net als veel andere edelen, en er kwam een regering van meerdere mensen, zodat niet meer één iemand alle macht had. Later is napoleon nog keizer van Frankrijk geworden, en daarna waren er nog een paar koningen, maar sinds 1848 is Frankrijk een republiek: dan is er een president, die door het volk gekozen wordt.
In Nederland hadden we ook een tijdje geen koningshuis, maar sinds 1813 weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot 1848 was het heel gewoon dat een land een koning of koningin had. In de tijd dat Nederland onafhankelijk werd van Spanje werd daar tegen de tijdsgeest in van afgeweken. In ons volkslied zien we ook waarom: Den Koning van Hispanjen heb ik altijd geëerd; omdat God de koning van Spanje had aangewezen volgens de denkwijze toentertijd, werd gedacht dat het tegen de wil van God zou zijn als er een nieuwe koning door het volk werd aangewezen. Nederland werd uiteindelijk een republiek. Als ik me niet vergis was het in die tijd samen met Venetië de enige republiek ter wereld.

Na de ineenstorting van de Eerste Franse Republiek (enige jaren ervoor was koning Lodewijk XVI afgezet) werd de kaart van Europa opnieuw getekend. Daarbij werd Nederland een Verenigd Koninkrijk, samen met België en Luxemburg. Op het moment dat België koos voor een afscheiding in 1830 was het in de tijdsgeest ondenkbaar dat het een republiek zou worden. Na een lange zoektocht werd uiteindelijk Leopold van Saksen-Coburg bereid gevonden het koningschap op zich te nemen in 1831.

Na de revoluties van 1848 tegen verschillende koningshuizen (koning Willem II veranderde snel de Grondwet om niet ook afgezet te worden) veranderde het idee dat een land bestuurd moest worden door een koning of koningin.

Kort gezegd (maar niet volledig juist) kun je dus zeggen dat (Europese) landen die niet geleid worden door een koningshuis of een ander adellijk geslacht (zoals Luxemburg en Monaco) dat door volksopstanden hebben bereikt.

Een apart geval is Spanje, waar generaal Franco eerst een republiek installeerde, maar besliste dat na zijn dood (uiteindelijk 1975) de monarchie hersteld moest worden.

Een land als Italië verloor bijvoorbeeld de monarchie in 1946 door de banden met het fascisme. In België speelde na de Tweede Wereldoorlog de koningskwestie, uiteindelijk beslecht, doordat Leopold III abdiceerde.

In Griekenland werd in 1974 een republiek ingesteld na een staatsgreep.

Zo kun je bijna alle landen wel afgaan. Eerst een monarchie, daarna een revolutie en dan de republiek. Landen waar een koningshuis regeert is er nooit een volksopstand geweest of iets dergelijks dat uiteindelijk de monarchie wist af te zetten.