Tegenwoordig wordt carnaval gevierd vanaf de donderdag in de week voorafgaand aan Aswoensdag tot en met Aswoensdag zelf. Er is echter ook sprake van een carnavalsseizoen, dat op 11 november (de elfde van de elfde) om 11:11 uur begint. In Nederland wordt deze start van het seizoen in iedere carnavalvierende stad of dorp met een zekere ceremonie gevierd. In Maastricht vindt op die dag een grote manifestatie plaats. Het getal 11 is van oudher het getal van de dwazen en narren.
Over het algemeen wordt bóven de rivieren op 11 november Sint Maarten gevierd.

Toegevoegd na 1 minuut:
oudher = oudsher
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waneer carnaval start is per dorp of plaats verschillend officieel is op zondag en precies 49 dagen of 7 weken voor pasen.

Andere antwoorden (3)

De 11 van de 11 is het begin van het carnavalsseizoen. Op en rond deze datum zijn er al zeer grote carnavalsfeesten. (ik woon in limburg)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan wordt eigenlijk overal de start van het carnaval gevierd, meestal met een openingsbal en feesten in de kroegen.

Meestal wordt dan ook de prins en adjudant (of hoe ze dat lokaal ook maar willen noemen) gekozen en de raad van 11 en eventuele hofdames.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja 11 11 is het gekkengetal 2X dus ook officieel de start van het carnavals seizoen kan je nagaan dit jaar 11-11-2011. Wat zullen we feesten.
met carnavaleske groet walrus