is het verboden om vuur te maken in een ton op straat?

Mijn huisgenoten en ik geven vanavond een feest, en buiten wouden we een ton neerzetten met een vuurtje om wat oliebollen te eten en chocolademelk te drinken. Mijn huisgenoot ging wat hout ophalen en werd aangehouden door de politie. Die schreven zijn nummerbord op en maakten fotos van de kar. Ik vroeg me af of het echt verboden is om een ton met vuur neer te zetten. open vuur is verboden, maar die ton is helemaal dicht, alleen aan de bovenkant.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op welke grond werd hij dan aangehouden? Het had immers net zo goed haardhout kunnen zijn, de politie kan niet ruiken dat je van plan bent open vuur (en ja, ook in een ton ís het open vuur) te maken. Of had hij sprokkelhout uit bijvoorbeeld het bos of een park gehaald? Dat is op zichzelf al strafbaar als stroperij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij had gewoon een kar vol met oude pallets, en de politie hield hem aan omdat hij dat bij zich had...

Het beste antwoord

hier mag het wel in een ton, ik denk niet dat ze er erg moeilijk over zullen doen, vooral als je het op eigen terrein doet zal het wel meevallen.
vergeet niet de ton wat vanaf de grond te houden, en maal wat gaten/sleuven in de onderkant te maken, anders heb je geen trek, en brand het slecht.
en wat die aanhouding betreft, ik denk dat de politie bang was dat het voor een vreugdevuur bestemd was, en dat mag zeker niet, vandaar die argwaan.
gewoon de FIK erin, en genieten maar. prettige jaarwisseling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is afhankelijk van de gemeente verordening voor jouw gemeente. In leeuwarden bv geldt:

Afdeling 8 Verbod vuur te stoken
Artikel 5:34 Verbod afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken
1. Het is verboden in de openlucht afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.
2. Het verbod geldt niet voorzover het betreft:
a. verlichting door middel van kaarsen, fakkels of dergelijke;
b. sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien geen afvalstoffen worden verbrand;
c. vuur voor koken, bakken en braden, voorzover dat geen gevaar, overlast of hinder voor de omgeving oplevert.
3. Het college van burgemeester en wethouders kan van dit verbod ontheffing verlenen.
4. Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 kan de ontheffing worden geweigerd ter bescherming van de flora en de fauna.
5. Het verbod geldt niet voorzover in het geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 429, aanhef en onder 1 of 3, van het Wetboek van Strafrecht of de Provinciale milieuverordening.

Bel even met de politie in je gemeente, die kunnen je zeggen of het mag EN je kan even de naam noteren van de dienstdoende diender, zodat je later er aan kan refereren, mocht er toch een probleem ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van je gemeente af. Om te weten of dit mag moet je in de algemene plaatselijke verordering kijken.

Maar de kans dat het zonder ontheffing NIET mag is wel heel erg groot.