was toch de bisschop van Mira??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.kennislink.nl/publicaties/de-geschiedenis-van-sint-nicolaas
De geschiedenis van Sint-Nicolaas

Om drie arme zusjes van de prostitutie te redden, gooide Sint-Nicolaas drie beurzen met geld door het raam. Zo konden de meisjes toch nog trouwen. Onze taai-taai poppen en chocolademunten verwijzen naar dit verhaal. De verering van de heilige bisschop Sint-Nicolaas kent een lange traditie.

Of Sint-Nicolaas echt bestaan heeft is niet geheel zeker, maar er is een gerede kans. De historische figuur die model zou hebben gestaan voor de Nederlandse Sinterklaas werd volgens de overlevering ongeveer 270 na Christus geboren in de havenplaats Patara in de Griekse provincie Lycië in Klein-Azië (het huidige Turkije). Zijn Griekse naam Nikolaos betekent zoveel als ‘overwinnaar van het volk’. Hij werd bisschop van Myra en zou zijn overleden op 6 december 340.

Tijdens zijn leven zou hij onder meer Jeruzalem bezocht hebben. Over zijn daden als bisschop gingen al snel wonderlijke verhalen rond die pas eeuwen later werden opgeschreven. Hij werd heilig verklaard door de Grieks-katholieke kerk en in 550 werd de eerste kerk aan hem gewijd in Istanbul, dat toen nog Constantinopel heette. De oudste en belangrijkste levensbeschrijving van Sint-Nicolaas, voorzien van een flink aantal wonderen, stamt uit ca 800.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder kan je de geschiedenis van sinterklaas ( sint nicolaas) nalezen.
13 jaar geleden
Zeker, dat lijdt geen twijfel en hij bestaat nog steeds. Kijk op zaterdag 13 november a.s. maar eens naar onze vaderlandse televisie.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Anoniempjeee;

Ja hoor, ik kan er persoonlijk met de hand op mijn hart van getuigen dat de Sint echt heeft bestaan. Vorig jaar nog. En het jaar daarvoor ook. En heel veel jaren dáárvoor. En als alles goed gaat bestaat hij ook dit jaar gewoon weer. Echt. Zo echt als maar kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je erin gelooft , dan heeft hij niet bestaan , maar bestaat hij echt!!!. Vraag het maar eens aan de kinderen , die weten dat.
Maar de kinderen zijn niet zeer goed in Aardrijkskunde en denken dat Sinterklaas uit Spanje komt , maar dat is niet zo . Hij komt uit het 'hedendaagse Turkije ... een deel van dat land dat vroeger bij Griekenland hoorde.
Dus Sinterklaas komt dus uit Turkije.
Maar dat is ook niet helemaal juist want Nikolaas van Mira is al lang dood en ligt al lang niet meer begraven in Turkije ,maar in het zuiden van Italië
De rest van het verhaal kan je vinden in onderstaande link.
Vraag nu niet of Zwarte Piet ooit bestaan heeft en of dat die ook een beetje Heilig was ,want dat is een heel ander verhaal en Zwarten werden niet eens aanzien als mensen in die tijd.
Sint-Niklaas is verder zo bijzonder omdat Hij één van de weinige Heiligen is die de Protestanten en de Katholieken en zelfs menige Atheïst kan verzoenen.
Sint-Niklaas is enorm populair in Nederland ,België en stukken van Duitsland.
Hij is tevens de inspirator van Santa-Claus (de Kerstman) , maar tevens een concurrent.
Nog een concurrent van Sinterklaas is Sint Maarten;.
De rest kan U allemaal vinden op bijvoorbeeld Wikipedia : zoeken naar Sint-Nikolaas.

Toegevoegd na 17 minuten:
nb. De Paus heeft Sinterklaas ooit willen degraderen (jaren 70) omdat zijn bestaan en zijn weldaden niet bewezen zijn.
Er kwam groot protest vanuit de Benelux en van speelgoedfabrikanten...en heeft uiteindelijk Pauselijke Amnestie gekregen ...dus Heilig gebleven

Toegevoegd na 7 uur:
Sinterklaas is een typische Benelux Heilige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hij heeft echt bestaan