Waarom heet de hulp van Sinterklaas tegenwoordig roetveegpiet? De Kerstman, die óók door de schoorsteen komt, heet toch ook geen roetveegkerstman?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
Amadea
7 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat de kerstman door de schoorsteen zou komen? Die kerel gooit de pakjes vanuit z'n luchtslee naar beneden!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar wie vult dan die sokken die boven de haard hangen? ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De roetveegsokkenfee.
ronron1212
7 jaar geleden
@lots2learn er is al meer dan twee jaar een pieten discussie. Bij de intocht van sinterklaas werd ook dit jaar weer gedemonstreerd tegen zwarte piet. In Nederland is de kerstman niet echt een feest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De kerstman is nergens een feest...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea Is toch een vrij bekende mythe over de kerstman/santa clause welke dezelfde oorsprong kent als sinterklaas en zijn schoorsteengebruiken. http://www.americanchimneyservices.com/katy/117-the-history-of-santa-claus-and-chimneys.html https://www.google.com/search?q=santa+through+chimney&num=20&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjo0s7k5rzQAhUILsAKHRzxBwIQ_AUICCgB&biw=1920&bih=1094

Antwoorden (2)

We hebben tegenwoordig meerdere soorten 'Zwarte Pieten'.

Om onderscheid te maken tussen die soorten hebben we ze een soortnaam gegeven.

Zo hebben we:
'Regenboog Pieten' die in felle kleuren geschminkt zijn.
'Stroopwafel Pieten' met stroopwafelruitjes op hun gezicht.
'Witte Pieten' met een blanke huidskleur
'Zwarte Pieten' die zwart of bruin geschminkt zijn of van zichzelf al gekleurd zijn.

En dus ook 'Roetveeg Pieten' met roet op hun wangen.

Van de Kerstman is er (nog ?) maar één. Daar is geen soortnaam voor nodig. Die heet dus dé Kerstman.
Z512099
7 jaar geleden
Maar je antwoordt niet waaróm hij nu ineens "Roetveegpiet" heet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Jawel: zie de tekst "Roetveeg Pieten’ met roet op hun wangen." En waarom "ineens" ? Omdat er, zoals gezegd, "ineens" meerdere soorten Pieten zijn.
Z512099
7 jaar geleden
Je ontwijkt de onderliggende reden.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Die wil ik dan wel uitleggen:
Omdat het tegenwoordig een hype is om te gaan lopen zeuren over alles wat ook maar enigzins pedagogisch onverantwoord zou kunnen zijn. Het begon met "negerzoenen" toen de reclame van Tele2 waarbij een postduif met een gedicht van een verliefde ketel tegen een raam gegooid werd i.p.v. uit het raam. (De duif was overigens nep)
Daarna de Wehkamp gids die door ern brievenbus viel bovenop een mini hondje. (Animatie)
Toen de Harpic Max "De Zwarte krachtpatser in de WC" (Harpic Max zit in een zwarte fles)
Ik vergeet er bast nog een hele boel... Maar goed nu Zwarte Piet dus. Iedereen die wil vasthouden aan de traditie van zwarte piet, is een racist. Dat zijn mensen die goedkeuring geven aan slavernij. En door nu tegen kinderen te zeggen dat zwarte piet zwart is door het roet uit de schoorsteen proberen we het slavernij gedeelte te vergeten. Het woord "knecht" staat ook ter discussie. En het uiterlijk van zwarte piet: zwart, kroeskop, rode lippen, oorringen...geeft het beeld weer van een neger. (Ik weet niet welke neger, want ik ken geen een neger die er zo uit ziet) zwarte piet doet vaak dom. Dus conclusie: Wij Nederlanders die voorstander zijn van zwarte Piet vinden negers dom. En omdat een paar mensen dat vinden moet natuurlijk HEEL Nederland zich aanpassen aan die mensen. Dus Zwarte Piet eruit, en ja dat moment gaat komen, en roetveeg piet erin. Of jaas piet of stroopwafel piet of...k*t piet. Maar op het moment dat het echt zover is ga ik een nieuw schoonmaak middel op de markt brengen. In een spier witte fles. En dat noem ik dan: Horpac Mix "De witte krachtpatser die WEL werkt!" Kijken of dat mag.
Om de zwartenpietendiscussie te ontkrachten. Als het zwart zijn door roet is veroorzaakt en niet door huidskleur, haal je een deel van de discussie weg.

Toegevoegd na 2 minuten:
De kerstman heeft geen roetvegen, die kan blijkbaar ondanks zijn forse postuur schoon blijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
De kerstman gooit alleen de cadeautjes door de schoorsteen. Pieten moeten er ook zelf doorheen om de wortels voor het paard uit de schoenen te halen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
De Kerstman gaat óók door de schoorsteen, maar hij gebruikt magie. Daar wordt je blijkbaar minder vies van. Overigens kan ik me als klein kind een 5 december uitzending herinneren: daar was de discussie (blijkbaar) dat Zwarte Piet zwart was vanwege de schoorsteen. Hij zou zich niet genoeg wassen.
Sinterklaas nam het speciaal voor zijn Zwarte Pieten op: ze hadden gewoon een zwarte huidskleur en waren niet (!) vies van het roet !!! Blijkbaar is Sinterklaas er in deze tijd anders over gaan denken. Het kan verkeren....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1 Is een vrij bekende mythe over de kerstman/santa clause welke dezelfde oorsprong kent als sinterklaas en zijn schoorsteengebruiken. http://www.americanchimneyservices.com/katy/117-the-history-of-santa-claus-and-chimneys.html https://www.google.com/search?q=santa+through+chimney&num=20&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjo0s7k5rzQAhUILsAKHRzxBwIQ_AUICCgB&biw=1920&bih=1094
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De kerstman gooit geen cadeautjes via de schoorsteen en sint ook NIET. Ik doe dat zelf (ik doe de cadeautjes van mijn kinderen zelf in hun schoenen.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wist het! Altijd al een curieuze zaak gevonden...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jaaa MrTomaat! Ik moest lang zwijgen maar dat is de waarheid:)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Maar Gwenda??? Als jij alleen aan je eigen kindjes cadeautjes geeft...van wie krijg ik de mijne dan? Of...hebben ze al die jaren tegen mij gelogen? Ben jij mijn mama?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerV: lees de kleine catechismus van St. Nicolaas van Godfried Bomans. Het zal al je vragen beantwoorden. Op de vraag hoe is het mogelijk is dat Sinterklaas met paard en al door den schoorsteen komt, is het antwoord namelijk dat dit een mysterie is, dat wij kinderlijk moeten aanvaarden. Dit mysterie zal ons - aldus de catechismus- in het hiernamaals door Sinterklaas zelf worden uitgelegd. Het feit bijvoorbeeld dat Sinterklaas meer aan rijke dan aan arme kinderen geeft, is wederom een mysterie. Echter dit mysterie zal ons niet pas in het hiernamaals verklaard worden, maar zal ons, naarmate wij ouder worden, reeds op aarde duidelijk worden. En het geloof dat er geen Sinterklaas zou bestaan, is natuurlijk een afschuwelijke ketterij die wij met kracht moeten bestrijden. Dat er hier en daar een moeder is die zélf de kinderen ook iets geeft en zich daarmee voordoet als Sinterklaas, doet daar uiteraard niets aan af. Het probleem is alleen dat Bomans de huidige discussie over zwarte piet niet heeft voorzien en er in zijn catechismus niets over is opgenomen. Dát is wat nu zo'n onrust veroorzaakt in de samenleving.