waarom worden door Zwarte Piet alleen 's nachts cadeautjes in de schoen gedaan?

Vraag van mijn dochter van 5. Ik kan haar van alles wijsmaken natuurlijk, anders kwam deze vraag niet.Maar is er een geschiedkundige verklaring voor het 's nachts de schoen zetten en cadeautjes krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

"Sint-Nicolaas wil als gever nooit gezien worden en brengt in het donker met Piet alle cadeautjes en lekkers door de schoorsteen in de huiskamer.
Ook de god Wodan reed hoog in de lucht en ging aan het eind van het jaar rond om de mensen te belonen of te straffen voor hun gedrag. Wellicht ligt daar de oorsprong van dit gebruik."

Vroeger werden er op de nacht van 5 en 6 december de schoenen van de armen gevuld door de rijken die waren gezet in de kerk. Wellicht dat ze dat anoniem wilden doen vanwege status, dus daarom in de nacht.

En het bovenstaande antwoord is natuurlijk ook heel logisch ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed onderbouwd antwoord, +

Andere antwoorden (3)

Overdag brandt de kachel. Dan kan Piet dus niet door de schoorsteen naar beneden klauteren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Briljant antwoord! +
Pieter2011
11 jaar geleden
Ach, was alles in het leven maar zo simpel ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons brandt ook in sinterklaastijd 's avonds de kachel, en dan is om 4 uur 's nachts het rookkanaal op de eerste verdieping nog best flink warm. Dus eerlijk gezegd is dat niet echt een goede reden denk ik. (even ervan uitgaande dat Piet uberhaupt door het rookkanaal past...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja want zo redeneert een kind ook @dvrens....
Pieter2011
11 jaar geleden
@dvrens Piet ziet er niet voor niets zo zwartgeblakerd uit! Vroeger waren de arbeidsomstandigheden voor schoorsteenpieten veel gunstiger: toen ging iedereen vlak na zonsondergang naar bed.
Volgensmij is er geen specifieke reden hiervoor. Het word 's Nachts gedaan omdat de kinderen dan op bed liggen en niet zien dat de ouders het bijvullen.

En ja, overdag brand de kachel, zoals hierboven al staat. En je laat die arme Zwarte Piet toch niet net als De Grote Boze Wolf in het vuur vallen? ;-)

Toegevoegd na 48 seconden:
De Grote Boze Wolf viel trouwens in een ketel met heet water, maar ach. Het idee is hetzelfde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat zwarte piet overdag druk is met cadeautjes kopen in de winkel. En de winkels zijn 's nachts dicht, dus dan gaat hij op pad om de cadeautjes bij de kinderen te brengen.