Hoe oud zijn de sinterklaasliedjes die wij zingen?

Dan heb ik het dus over de traditionele liederen (zie ginds komt de stoomboot, hoor wie klopt daar kin'dren etc).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken die kapoentje nog wel. Hoe ging het ook alweer? Gooi wat in me schoontje of zo..

Antwoorden (2)

Rond 1850 zijn de meeste geschreven door Jan Schenkman.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bijgaand een foto uit het boek van de onderwijzer Schenkman waar de hele traditie mee begonnen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Enerirene;

Van 'Zie ginds komt de stoomboot' is zo goed als zeker dat die in 1850 voor het eerst werd gepubliceerd als gedicht en later als eerste sinterklaasliedje van de 'moderne viering' op muziek is gezet. De rest van de liedjes die wij nu nog kennen en zingen is dus van na die tijd. Er zijn wel oudere hymnen die, zoals vaker in de aanbidding van heiligen, in kerken werden gezongen over de heilige Nicolaas, maar daar scoor je waarschijnlijk geen volle schoenen meer mee tegenwoordig.