Vraag van mijn 7 jarige;waarom geeft Sinterklaas geen kadootjes aan de arme kinderen in arme landen ?

Bij mijn zoontje op school doen ze mee aan de "actie schoenendoos"ze mogen een schoenendoos vullen met allerlei spulletjes die kinderen in een arm land goed kunnen gebruiken.Ik koop altijd iets en ik vind dat hij iets van zichzelf moet geven (dat is een beetje het idee erachter).Hij had daar wat moeite mee,ik zei dat hij zoveel heeft en straks ook nog wat van Sinterklaas krijgt en die kinderen hebben niets.
En toen kwam die vraag.......ik heb geantwoord dat dat een goede vraag is waar ik het antwoord ook niet op weet.
Misschien weten jullie het antwoord voor een Sinterklaas gelovige ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ha, die Azil;

Slim en sociaal kereltje, je zoon. Sinterklaas heeft er zelf de mankracht niet voor om de arme landen aan te doen, maar hij zou het wel erg waarderen als kinderen hier op hun verlanglijstje bijvoorbeeld een kleine donatie aan zo'n arm land zouden zetten, dan leren ze delen. Dat kun je bij jouw zoon vast wel aannemelijk maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, leg dat maar eens uit ! Die vraag heb ik natuurlijk ook voor mijn kiezen gehad. En toen heb ik me wel een beetje in alle bochten gewrongen en een tipje van de sluier opgelicht aangaande de (financiële) rol die ouders spelen bij het sinterklaasfeest. Ook om te verklaren waarom de één (en meestal juist de 'stomme' kindjes) een step in zijn schoen krijgt of ene fiets, en de ander een mandarijntje of een doosje chocoladesigaretten.

Ingewikkeld verhaal over 'sinterklaasbelasting' die alle ouders betalen, rijke mensen betalen het meest en krijgen ook het meest (daarom krijgen jullie geen WII en geen nieuwe fietsen en geen piano), ouders die vals spelen (en stiekem dure cadeaus er tussen stoppen die ze niet voor zomaar willen geven), maar ook wel een beetje fout stukje over relatieve rijkdom ; hoe een arm kindje heel blij kan zijn met een doos kleurpotloden waar zij hun neusje voor zouden optrekken, en een heel rijk kindje niet zo blij zou zijn met een spel of boek waar ik hen nog mee kan verrassen.

En natuurlijk de vragen over Sinterklaas zelf, zijn verschillende outfits, zijn verschillende kleuren pieten, zijn verschillende vervoermiddelen....uiteindelijk had ik mezelf er ZO ingedraaid dat ik ze tot hun dertigste had kunnen laten geloven, maar was ik wel blij dat ze tegen hun achtste, negende zo ver waren dat ze de waarheid aankonden. Voor beiden een opluchting, want het wordt steeds ingewikkelder.

En dan is het..."Zie je wel, dat dácht ik al !"
Heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil geloven dat je blij was dat ze niet meer geloofden.
Bij mijn oudsten heb ik niet zolang gewacht dat ik me in allerlei bochten moest wringen.Maar bij hun kwamen de vragen ook pas rond hun 8e.Ik heb ze toen een poosje na het Sinterklaasfeest ingelicht.
Jouw kinderen waren misschien nog jonger zo kritisch,ik kan me voorstellen dat je het dan jammer vind om ze het al te vertellen.
Moest wel een beetje lachen om je openhartig verhaal hoe je jezelf vast gepraat had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij waren ze ook tegen de 8 ; de oudste iets ouder (bijna negen) de jongste iets jonger. En inderdaad in beide gevallen net ná sinterklaas ; dan hebben ze bijna een jaar de tijd om aan het idee te wennen.
Dat zit zo:
Sinterklaas en zwarte Piet waren op bezoek in Malawi.
Sint reed natuurlijk op zijn schimmel, Piet liep er naast.
Sint vroeg aan Piet: Waarom zijn die kindjes zo mager?
"Nou, Sint", zei Piet, "die kindjes eten niet"
Waarop Sint vermanend uitriep:
"Niet eten? Geen kadootjes!!!"
14 jaar geleden
De Sint is al heel oud en hij kan echt niet meer tegen lange zeereizen.Daarom vraagt hij of wij die arme kinderen wat willen geven, want daarom geeft hij ons eigenlijk wat teveel.Slim van de Sint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik kan me voorstellen dat deze vraag van je zoontje moeilijk voor je is.
Mogelijk kun je hem uitleggen dat deze schoenendoos actie los staat van de Sinterklaas cadeautjes.
De schoenendoos actie een extraatje is voor de arme kindjes door de kindjes van Nederland en toevallig in dezelfde tijd.
Hierdoor laat je in het midden of de Sint daar wel of niet komt.!
Lies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk was het mijn eigen schuld dat hij daar op kwam,ik zei dat hij straks ook wat van Sinterklaas krijgt en die kindjes niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de situatie zo is dan kun je alleen maar een andere draai geven aan dit verhaal.
Duidelijk maken dat dit een typisch Nederlands/Belgisch feest is en wij op deze manier de kindjes in arme landen ook een feestje geven. .
Als moeder wil je duidelijk zijn maar hem ook het geloof in dit leuke sprookje niet voortijdig ontnemen.
Het is ook mogelijk dat je hem de waarheid moet vertellen omdat hij al zo slim en je verhaal doorziet dan zeker geen halve waarheden te vertellen.!
Lies