Hoe laat je kinderen Sinterklaas beleven?

Laat je ze elke dag de schoen zetten, bij stout niks er in
of elke dag een kleinigheidje?
of bij stout geen schoen zetten?
of afentoe de schoen zetten?

Ik doe dus elke dag schoen zetten en een kleinigheidje er in, zijn ze echt vervelend geweest dan een briefje er in van de Sint dat ze dus niet lief zijn geweest en dat ie vanavond weer komt .Het hoeft niet duur te zijn. Af en toe een klein kadootje tot 5 euro,en afwisselend met zakje pepernoten, choco letter, choco sigaretten.

Een kennis van mij laat ze alleen op zaterdag avond schoen zetten, ik vind dat niet echt kunnen, kinderen komen elke dag op school en dan is het meteen heb je wat in je schoen gehad? De kinderen zeggen dus 3 weken lang nee, dat vind ik dus erg sneu voor die kinderen.

Op Sinterklaas avond geven wij rond de 100 euro per kind uit, we hebben 2 kinderen.

Wat is nu wijsheid? want in principe pas vanaf een jaar of 4 gaan ze het echt beseffen, met een jaar of 7/8 is het geloof er al weer af.

Toegevoegd na 2 uur:
Door mijn kinderen dus zelf elke avond hun schoen te laten zetten komen ze zelf al met "mama vanavond niet nu zijn andere kinderen aan de beurt. Dat vind ik echt geweldig van ze! Want die horen op school dat andere "weer 'niks hebben gehad dus doen ze dat nu uit hun zelf en dat vind ik echt super!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx

Het beste antwoord

Sinterklaas is een hele beleving voor een kind. Een feest dat een kind dolgelukkig maakt en eigenlijk alleen maar positief hoort te zijn. Ieder viert het op zijn eigen manier, er is geen goed of fout. Ik kan nu dan ook alleen mijn persoonlijke mening geven... Elke dag schoentje zetten vanaf de dag dat de Sint aankomt. In de ene gemeente is dat vandaag, in de andere gemeente is dat volgende week. Dat moet je dus even bekijken. Maar vertel erbij dat de Sint en zijn pieten het héél druk hebben en dus niet iedere dag het schoentje kan vullen, anders hebben de andere kindjes niets..
Vul het schoentje de ene dag met iets lekkers en de andere dag met een klein cadeautje inderdaad, maak het niet te gek. Behalve 4 december, dan kan er ook iets bijzonders in de schoen zitten!
Laat het schoentje een paar keer leeg, maar NIET omdat het kind stout was.. je mag een kind best waarschuwen dat Sinterklaas en de pieten héél goed opletten of een kindje stout is en je mag er ook best bij zeggen dat ze anders niets in de schoen doen. Maar houd je daar alsjeblieft niet aan... was het kind echt heel stout die dag, leg dan wat minder snoepjes in de schoen maar geen briefje dat hij/zij niets krijgt omdat de Sint boos is. Kindje zal heel verdrietig zijn! En dat is niet de bedoeling van het feest. Het is leuk dat je je kinderen deze dagen extra kan waarschuwen als ze stout zijn en 'dreigen' dat de Sint alles ziet maar maak de Sint geen boeman.. dan is de lol er gauw van af.

Op de avond zelf is 100 euro per kind prima, minder mag ook, meer mag ook.. dat is zo persoonlijk, hoeveel kán en wil je uitgeven..? Zolang het maar gezellig is, en heel veel kleine (goedkopere) cadeautjes vinden kinderen vaker nog leuker dan 3 grote (dure) cadeautjes.

Vanaf baby af aan kun je Sinterklaas vieren, je begint met een gezellige sfeer creeeren. Vanaf 2 jaar kun je verhalen over de Sint gaan vertellen en alles wat uitbreiden. Vanaf 3 jaar kun je de kinderen echt mee laten doen. Wortel neerleggen, liedjes zingen bij de haard (of cv :-) ) enz..
Vanaf het moment dat het geloof er af is houd je het er gewoon als traditie in om er een gezellige avond van te maken en af en toe voor de grap een schoen te zetten.

Mijn mening.. hoe je het zelf invult maakt mij niet uit. Iedereen viert het anders en iedereen heeft een ander budget.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (13)

Twee keer in de week lijkt mij voldoende..
Het is helemaal niet nodig om elke dag iets in de schoen te doen. En wat ik helemaal niet begrijp is dat je een briefje in de schoen doet omdat ze vervelend waren die dag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat doe ik ook alleen maar als ze echt super vervelend zijn en dan een briefje leive kinderen!vandaag waren jullie niet echt lief geweest dus even geen kadootje,dit gebeurt mischien maar 1 x in die 3 weken hoor.Het is nu wel zo dat ze zelf al zeggen mama we zetten vandaag de schoen niet want we zijn niet echt lief geweest,of andere kinderen mogen nu ook een keer!!!of ik laat ze dus geen schoen zetten!!maar dan moeten ze het wel echt bond gemaakt hebben.En gelukkig gebeurt dat maar zelden
hier is men zoontje nog maar 2,5j dus ga het nog niet té groots aanpakken.straks gaat hij op tv naar de aankomst van de sint zien en op 5dec komt hij hier thuis. maar met schoentjes klaar zetten ga ik nog wachten tot hij wat ouder is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo,

ik laat mijn dochter zeker niet elke dag haar schoen zetten, wij hebben de regel gemaakt dat ze hem alleen op zaterdag mag zetten.
wij hebben het meissie uitgelegt dat er erg veel kindjes zijn en deze willen allemaal graag wat in de schoen!
dus sinterklaas kan niet elke dag hier langskomen.
mijn dochter is de volgende morgen erg vroeg wakker om te kijken wat ze heeft gehad.. ik heb geen zin om elke dag rond half 5 een kind te hebben wat klaar wakker is en overdag te vermoeid is om wat dan ook te gaan doen..

wij geven gemiddeld rond de dertig euro uit aan sinterklaas kado`s
persoonlijk vind ik dat meer als genoeg.

wat wij wel doen met haar is veel tekeningen maken, televisie volgen ned 3, helemaal geweldig!
de pieten pakjes liggen hier in de kamer, dus het meissie verkleed zich zo`n 10 keer per dag..
knutselen enz..

op deze manier vieren wij sinterklaas 3 weken lang..
het meissie vind het geweldig..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb maar een kind, inmiddels een puber. Hij mocht ook alleen op zaterdag zijn schoen zetten, misschien omdat het bij mij als kleuter ook zo was. Nu had ik nog 2 broertjes en een zusje en we hadden het thuis niet breed. Let wel, dit was jaren 50-60. Toch was het toen iets waar je als kind je op verheugde; "wat zal er zondagmorgen in mijn schoen zitten"? Het schoen zetten was toen iets heel speciaals en je probeerde ook om de hele week lief te zijn. Toen mijn zoon een kleuter was, vond ik dit dan ook logisch, omdat opvoeden een soort voortleven is. Ik heb hem ook nooit gehoord, als hij van
school kwam, dat hij het niet eerlijk vond dat hij niets in zijn schoen had en de anderen wel. Het bleek dat er veel kinderen waren die niet elke dag hun schoen mochten zetten. Ik vond ook het idee van elke dag snoep of een cadeautje niet goed. Mijn kind wist niet beter en vroeg er ook zelden om. Ik had het wel altijd in huis hoor, want zijn vriendjes vroegen er wel altijd om, maar als ik mijn zoon liet kiezen tussen bijv. een tosti of een snoepje, had hij de tosti gekozen. het is maar net wat je gewend bent. Sinterklaas avond was altijd heel gezellig. Opa`s en oma`s kwamen dan, Sinterklaas kwam op bezoek en dan kreeg hij cadeautjes. Zelf gaven wij als ouders een cadeau wat hij erg graag wilde, meestal iets van Lego, want dat vond hij het leukste. De opa`s en oma`s kochten dan kleine cadeautjes voor hem. Sinterklaas is nu al voor hem een herinnering aan een leuke tijd net als het voor mij is als ik eraan terugdenk. Fijne jeugdherinneringen wilde ik hem eraan geven en dat is in elk geval met sinterklaas alvast gelukt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Hier ook een heel positief sinterklaasfeest. Ik weet dat toen ik jong was er wel eens gesproken werd over de zak van sinterklaas en dat als je stout was je meegenomen kon worden naar spanje. Gelukkig vertellen ze dat de kinderen niet meer, ook de roe is hier onbekend.

Ze krijgt zo'n 3 keer per week een cadeautje in de schoen, meestal om de dag. Maar dat zijn hele kleine dingen als pepernoten en een kikker of zo. Soms een klein boekje of kleurplaat of zo. Alleen op 5 december zijn er grotere cadeau's. Wij geven hier zo'n 70 euro uit per kind. Meestal krijgt ze ook nog een cadeautje van opa en van haar tantes.

Ik denk dat je er gewoon een leuke tijd van moet maken en dat heeft niet altijd te maken met cadeau's. De tijd is inderdaad maar kort, een paar jaar. Dus we genieten er nu met volle teugen van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Iedereen doet het op zijn eigen manier, en denken dat dit het beste is.

Bij mij mocht altijd de schoen gezet worden op de dag van de intocht. En daarna iedere zaterdag, tekening en wortel erin en even zingen voor het naar bed gaan.

Ik heb dit altijd heel bewust gedaan want dan is het weer spannend en als ze alle avonden 3 weken lang de schoen mogen zetten wordt het toch normaal en gaan ze er gewoon vanuit dat er iets in zit. Een kleinigheidje pepernoten, chocoladeletters. kadootje. Op gegeven moment barsten ze in de 3 weken van het snoep en kleine dingen.

Met pakjesavond had ik dan genoeg dingen om te geven ook kleine dingen, want kinderen willen dan zoveel mogelijk kadootjes hebben om het te kunnen uitpakken. En zo kwamen de pennen, stiften, puntenslijper en de grote dingen als een hele grote stapel binnen.

Wij hadden ook altijd voorgenomen om het niet te duur te maken en als wij geld van de opa's en oma's kregen besteden we ook een gedeelte hieraan en de rest legden we weg voor een kadootje onder de kerstboom, staat ook zo feestelijk. Of als ze voor de kerst nog een nieuw stuk kleding nodig hadden. Ze vonden het prima hoe wij het deden en ben blij dat hun ook nooit zelf kadootjes hebben gekocht, maatr altijd geld aan ons hebben gegeven. Eerst 1 kleinkind en later 9 (ook hier werd het geld toen minder voor de kinderen)

Tot op een moment dat er geen geld was i.v.m. beide verliezen van een baan en er dus duidelijk veel minder geld was, en ook de opa's en oma's waren overleden (onze melkkoe) konden we toch Sinterklaas blijven vieren en hebben ze niets gemerkt dat er in eens minder kadootjes waren want gelukkig konden wij dit blijven handhaven.
Als we ineens hier drastisch op moesten bezuiningen viel dit natuurlijk ook op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Voor een kind is het belangrijk te leren dat gedrag afgekeurd wordt niet het kind zelf. Als het kind iets stouts gedaan heeft moet het dus nog wel lief zijn. Lief en houden van ligt voor kinderen heel dicht bij elkaar.

Daarnaast is de hele Sinterklaas tijd een door de bedrijven opgeklopte toestand geworden waar je als ouders heel sterk in je schoenen moet staan om er niet kaalgeplukt uit te komen. Je moet wel mee doen want anders is het zo sneu voor de kinderen.
Voor de kinderen draait het vooral om hebben, hebben. De moeilijkste tijd is dan, als ze niet meer geloven maar nog wel veel cadeautjes willen, en precies weten aan wie ze moeten melden wat ze willen.

Wij hebben het altijd open gehouden, ze mocht geloven maar wij vertelden dat sinterklaas een verklede man was en dat is voor ons "gevoelige" dochtertje toen heel belangrijk geweest. Als het even te eng werd kon ze terug grijpen op "het is niet echt" (ze kwam dan ook vaak nog even bij ons om bevestiging vragen, even weer veiligheid halen). Zo groot als het feest tegenwoordig is houdt je het geloof toch niet helemaal tegen. Wat je wel kan proberen te beperken is de mate van hebberigheid.

Jong geleerd is van grote invloed op hoe ze later worden. En als het aan de bedrijven ligt worden we allen grote consumenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zetten elke dag t schoentje,
en bij ons voed sinterklaas dan mee op :D
als sinterklaas weet dat er slceht gegeten word zit er soms zelf een plak brood in je schoen met je liefelings beleg! (en eten dat de kids dan doen! geniaal!)
er zit nooit een groot of duur kado in de schoen,maar wel leuke lieve kleine dingetjes,of een brief,of fruit of wat snoepgoed (maar dat dan weer niet te vaak in de week )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kinderen mogen (de oudste 2 doen nog mee voor de jongste van 7, anders vindt ze het raar) een keer of 3 voor Sinterklaas de schoen zetten. Niet standaard op zaterdagavond, maar op een wisselende dag in de week. Daar komen wij onverwachts mee aan, bijvoorbeeld door een artikeltje in de krant: O, kijk.. sinterklaas is weer bij ons in de buurt, gauw vanavond de schoen zetten.
In de schoen krijgen ze kleinigheidjes tot maximaal 5 euro en wat pepernoten o.i.d.
Op sinterklaasavond zelf gaan wij tot een bedrag van max. 50 euro per kind, wat we in twee cadeaus verdelen, en een gezamenlijk cadeau (meestal gezelschapsspel) en dan doen opa en oma ook nog eens een kado van ongeveer 20 euro voor ieder kind, dus ze komen niets tekort.
Ik laat mijn dochter wel een lijstje maken, maar wijs haar erop dat als ze te dure dingen vraagt sinterklaas geen geld overhoudt voor andere kinderen en dat dat niet eerlijk zou zijn.
Ik doe geen briefjes in de schoen als ze stout zijn geweest, van dat idee wil men toch juist af?? Op pakjesavond zelf is er wel voor ieder kind een mooi gedicht waar ik uitvoerig tijd en aandacht aan besteed, waar met een kwinkslag wel eens wat vervelende dingetjes in terug mogen komen. Dat vind ik dan weer niet erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik koppel het zetten van de schoen absoluut niet aan het gedrag van de kinderen. Sinterklaas is een kindervriend, en staat voor mij helemaal los van lief of stout.
Gisteren hebben ze de intocht op tv gezien, en uiteraard wilden ze 's avonds graag de schoen zetten. Hier hebben ze een mooie tekening in gedaan en tegelijkertijd ook hun verlanglijstje.
De Sint heeft dit allemaal meegenomen, en vanmorgen zat er in hun schhoen een muis/kikker.
Vanavond staan er weer schoenen bij de kachel, maar ik denk ik dat sint het deze avond te druk heeft.........

Bij ons zijn er niet duidelijke richtlijnen omtrent het schoen zetten. Ze mogen het altijd doen, maar het is voor hun gewoon afwachten of sinterklaas ook echt geweest is.
Ik vind juist het verrassingseffect zo leuk, juist als ze hun schoen niet gezet hebben, dat er dan toch 's morgens iets in zit...
ik denk dat ze tot aan 5 dec ongeveer 3 keer iets in de schoen gaan krijgen, kleine dingetjes, een chocoladeletter, kleurboek of een kikker/muis.
Op sinterklaasavond krijgen ze 5 kadootjes, en eigenlijk vind ik dat zelf al teveel. (ik let niet echt op het bedrag per kind, meer op wat ik leuk vind voor dat kind).
Dit is meestal 1 groter kado, en verder wat kleinere dingetjes zoals poppekleertjes ed.

Allemaal een gezellige tijd gewenst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere dag de schoen zetten is teveel, Sinterklaas moet ook tijd overhouden om bij andere kinderen langs te gaan en als ieder kind nu elke avond zijn schoen zet, kan Sinterklaas dat niet aan... En een briefje van de Sint in de schoen... Niet zo'n goed idee, Sinterklaas is een leuk feest voor kinderen en niet te gebruiken bij strubbelingen in de opvoeding...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn jongste van 7 mag zijn schoen zetten vanaf de dag dat Sint in ons dorp is aangekomen.Dat is altijd een week nadat hij in Nederland is aangekomen.We doen dit bewust omdat 11 november net is geweest en hij nog een enorme voorraad snoep heeft van het lampionnetje lopen.Hij weet dat de Sint al in Nederland is en wacht rustig tot hij in het dorp is.Dan zet hij alleen in het weekend zijn schoen.Op 4 dec.mag hij hem ook zetten en dan zit er een klein kadootje in.De andere keren veel pepernoten en wat snoepgoed.De pepernoten strooi ik met gulle hand rond de kachel naar de schoen.
Jij vind het sneu dat er kinderen zijn die hun schoen niet zo vaak mogen zetten en ik vind het jammer dat er kinderen zijn die hem wel zo vaak mogen zetten en er ook nog ware kado's in vinden.Voor mij haalt dat het speciale er een beetje af.Het is niks bijzonders meer om iets in je schoen te vinden.

Pakjesavond word gevierd met opa's en oma's.
Wij trekken met opa en oma en onze oudste zoons lootjes.
We kopen voor ongeveer 20 euro een kadootje voor elkaar.De volwassenen kopen allemaal iets voor de jongste.Hij gelooft immers nog en heeft "recht" op wat meer.Van ons krijgt hij meestal een wat groter kado maar niet boven de 50 euro.Van de opa's en oma's krijgt hij veel kleinigheidjes.

Een van ons bonst altijd op de deur en gooit een handvol pepernoten naar binnen,natuurlijk zijn we altijd net te laat om zwarte piet te zien.Alleen diegene die net op de wc zat zag hem nog net wegrennen.

Lief of stout zijn heeft helemaal niks met het feest te maken.Je moet je kinderen zelf opvoeden en daar geen Sinterklaas voor misbruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga gewoon mee in hun stroom en geef ze wat ze verlangen... Zo doe ik dat...