Omdat ze door de schoorsteen naar binnen komen, ze zijn zwart van het roet in de schoorsteen.

Toegevoegd na 8 minuten:
...Volgens een andere theorie was Piet oorspronkelijk een Italiaanse schoorsteenveger. Het meest vriendelijke verhaal is wellicht dat Sinterklaas op een markt eens een zwart slavenjongetje vrijkocht, genaamd Petrus. Uit dankbaarheid bleef de jongen de Sint nabij, de naam Petrus verbasterde vervolgens tot Piet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top +1

Andere antwoorden (7)

Er zijn verschillende verklaringen. Vroeger was het hebben van een zwarte knecht héél erg bijzonder en deftig en alleen voor de rijke en belangrijke mensen. Zo'n jonge, zwarte lakei vondt men erg bijzonder.

Een ander verhaal is het volgende: zoals je weet kruipt Piet door de schoorsteen als hij cadeautjes komt brengen. Omdat schoorstenen vol roet zitten, is het niet verwonderlijk dat hij daar 'zwart' van is geworden. Eigenlijk weet niemand of Piet wel zo zwart van kleur is. Veel mensen denken dat die kleur door de schoorsteenvegen is ontstaan en dat deze nooit meer verdwijnt. Piets kleurtje is dus nog altijd een mysterie..

Zo zijn er ook verschillende verklaringen/theorien met betrekking tot de herkomst van zwarte piet en zijn toegevoegde functie/waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk +1
Omdat ze in Spanje wonen en daar heel erg veel in de zon liggen, is hun huid zo donker geworden. Eigenlijk heel erg bruin maar als ze dan door de schoorsteen gaan ze krijgen van die zwarte vegen op hun gezicht.
Maar omdat ze zo bruin zijn kan iedereen de Pieten herkennen in Spanje daarom doen ze er wat zwarte smink overheen ook omdat het geen gezicht is als ze met zwarte vegen op hun gezicht aankomen bij al die kinderen die in Nederland staan te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze wit zouden zijn zou de benaming zwarte pieten nergens op slaan he ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze hun gezicht zwart hebben geverfd ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meerdere verklaringen mogelijk.

1. In de begintijd van Sinterklaas werkte hij alleen of werd bijgestaan door de duivel, in de brein van de 19e eeuwse Europeanen bestond er weinig verschil tussen de duivel en een moor, en moren zijn zwart dus....... ZWARTE piet.

2. Er bestaat een theorie waarin de eerste piet schoorsteenveger was.

3. Sinterklaas heeft een zwart slagenjongetje vrijgekocht die vervolgens uit dankbaarheid bij hem bleef.

4. De herkomst van Zwarte Piet ligt in de Germaanse God Wodin, deze had twee raven als helpers, raven zijn zwart en dus de pieten ook, dit verklaart ook meteen de veren op hun hoofd.

Overigens hebben de Duitse en Franse versie van Sinterklaas maar 1 helper en die is....... blank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn meerdere mogelijk heden maar men dacht ook dat vroeger de celten sinterklaas vierden en dat de zwarte raven dan kwamen en daar hadden ze het toen van afgeleidt later
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou in de gouden eeuw kwamen er slaven vanuit afrika. Dit waren dus hulpjes. Sinterklaas heeft ook hulpjes. Dus ik denk dat ze daarom zwart zijn...