Hoe komen ze er bij dat sinterklaas over het dak loopt?

En door de schoorsteen kruipen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Met paard en al zelfs.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet met het paard door de schoorsteen zover ik weet :-)

Het beste antwoord

Het sinterklaasfeest heeft een langdurige traditie die terug gaat tot in de middeleeuwen. De elementen in de traditie veranderen door de eeuwen heen. Zo heeft het feest katholieke banden (Bisschop van Mira), maar Sinterklaas speelt ook leentjebuur met zijn collega de kerstman die het monopolie had tot pakjes door de schoorsteen gooien. Geholpen door de commercie van de middenstand die van beide heren een graantje... pepernootje wil meepikken.

Door de eeuwen heen verandert het feest. In de 18e eeuw begon het zich te beschaven. Sinterklaas werd voor het karretje van de opvoeding gespannen. Wie stout was kreeg de rou, een zakje zout of verdween voorgoed naar Spanje. Luiheid werd bestraft, hard werken beloond.

In de 19e eeuw werd de viering burgelijker. Onderwijzer Jan Schenkman bracht een prenteboek uit met allerlei elementen van de viering zoals de intocht. De meeste elementen die we nu kennen komen hier vandaan (al maken de pieten de laatste jaren de pakjes steeds kwijt. uit deze tijd komen ook bijna al de bekende sinterklaasliedjes, dus ik denk dat het paard op het dak ook uit deze tijd afstamt.

In de 20e eeuw wordt Sinterklaas niet alleen in de grote steden gevierd. Sinterklaas krijgt zijn eigen tijdelijke onderkomen en in de 21e eeuw moet sinterklaas ook talloze problemen oplossen alvorens op 5 december los te kunnen gaan en op 6 december eindelijk van zijn verjaardag te kunnen genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, dat klopt toch echt niet.
Als ie door de schoorsteen kruipt, laat ie zijn paard op het dak staan. Dat past toch niet!
14 jaar geleden
Tja dat is sinterklaas zijn geheim ,misschien moeten we er niet al teveel van willen weten want weten we ook wie hier ook naar kijken? de kinderen ,.. dus let op wat je zegt
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het wel verstandig om ze met zulke fantasieën op te zadelen?
capthavoc
14 jaar geleden
ach daar heb ik nog nooit onder geleden hoor en ik ben nog van de tijd van de roe en zak naar spanje
Kleine kinderen kun je van alles wijs maken.
Grote mensen trouwens ook...
Hoe komen ze er bij dat God over water kan lopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet; het was Jezus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie plaatje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is geen God, dat is Morgan Freeman!
Bij ons thuis komt sinterklaas op een andere raadselachtige manier binnen. Want we hebben geen schoorsteen. En toch komt hij elk jaar langs om wat in mijn schoen te geven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik denk dat het verhaal van de schoorsteen verzonnen is om kinderen een antwoord te geven op de vraag: Hoe komt hij dan binnen? Heeft hij een sleutel dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn het je ouders....
Sinterklaas kruipt niet zelf door de schoorsteen.Daar heeft hij toch zijn pieten voor ? Daarom zijn de pieten ook zwàrte pieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Chx;

Denk je nou echt dat dat geheim ooit prijs wordt gegeven? Een hint; hoe denk jij dat Piet aan zijn kleurtje komt? En dan wil je zeker ook weten hoe we dat bij nieuwbouwhuizen doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is fantasie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens een hoefijzer in de openhaard gevonden, dus denk dat je ongelijk hebt!