Zijn de Zwarte Pieten dit jaar minder zwart dan vorig jaar?

Bij het Sinterklaasjournaal viel het me op dat de Pieten vrij licht bruin zijn. In mijn herinnering waren ze vorige jaren donkerder bruin. Is dat zo? En zo ja, waarom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Pieten zijn tegenwoordig inderdaad minder zwart. Het echte zwart komt vrij beangstigend over bij kinderen. Het bruin is wat zachter en vriendelijker. Daardoor zijn kinderen nu minder bang voor zwarte piet

Ja. Dat is al een tijdje zo. Reden is dat Bruine Pieten er 'beter' uit zien. Ze komen op film en foto minder eng over dan Zwarte Pieten, zo is de gedachte. Volgens de Scheveningse Hoofdpiet is de reden veel simpeler. Tegenwoordig kunnen Pieten niet meer via schoorstenen de huizen binnengaan, omdat dat niet meer past. Dus krijgen ze minder zwarte roet op hun gezichten.

Bronnen:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=98017

Dat is idd zo en dat komt omdat ook de zwarte pieten steeds meer integreren en daardoor ontstaan "gemengde" pieten. Een goede ontwikkeling.

Zeker! Al een aantal jaren is er een verschuiving zichtbaar in de kleurstelling van dat koppel. De oude Sint Nicolaas 'normen' vervagen. Ik denk dat het te maken heeft met 'n 'afspiegeling' van de maatschappij...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100