Hulpsinterklaas spelen, en nu???

Ik ben gevraagd om Sinterklaas te spelen, wie heeft er tips wat wel of niet te doen. Liedjes laten zingen ok, maar dan....
Wie helpt mij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Ik ben ooit eens Zwart Piet geweest op een basisschool. Bereid je goed voor op je rol. Kijk naar de "echte" Sinterklaas op TV. Hoe gedraagt hij zich? Zo hoort, volgens de kinderen, een echte Sinterklaas zich nl. te gedragen.

Bedenk van te voren hoe kinderen zullen reageren. Er zullen kinderen bang zijn (neem dan afstand) en er zullen kinderen hun angst verbergen door heel stoer en uitdagend te gaan doen. Val in beide gevallen niet uit je rol. Meestal zal er door de organisator aangegeven worden wat de bedoeling is. Moet je kadootjes uitdelen? Elk kind naar voren roepen en een liedje laten zingen? Kortom: wat wordt er van jou verwacht? Bespreek dat vantevoren met de organisatie. Dat voorkomt onzekerheid bij jou en onaangename situaties.

Laat de rest van je acties afhangen van het moment en de gelegenheid. Als de pieten bijvoorbeeld iets "geks" doen kun je daar met waardigheid op reageren. Kinderen vinden het al gauw goed, voor hen is je komst al spannend genoeg.

Geniet ervan, het is echt leuk om te doen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is eigenlijk net als de koningin: die hoeft bij een "staatsbezoek" ook niet zelf te bedenken wat ze moet doen en waar ze heen moet. Als het goed is zorgt de organisatie ervoor dat ze begeleid wordt. Zo zou het bij Sinterklaas ook moeten gaan. (-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt allemaal voor jullie tips....

Andere antwoorden (6)

Doe iets wat zou jij graag willen als je bij Sinterklaas kwam??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Friezin heeft al een geweldig antwoord gegeven met goeie tips.
Ik wil er nog even aan toevoegen om wanneer je naar iemands huis zou moeten, je het beste wat dingetjes over de kindjes aldaar weet ... dingetjes die ze bezighoudt, wat ze leuk vinden (misschien zijn ze fan van K3 ofzo) ... vraag naar de namen van hun beste vriendjes en vriendinnetjes of naar de naam van de hond of poes die misschien toevallig rondloopt ..... en natuurlijk naar de juf (of meester) ... en wat ze het liefste eten en of ze van pepernoten houden enz. ...

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je eigen heel goed voorbereiden, en zeker niet doen zoals op het filmpje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk aan je schoenen. Dit moeten gèèn sportschoenen zijn
Loop rustig en blijf rustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je er goed uit ziet. Let op de details van je kleren.
Doe alles op een rustige manier, je bent tenslotte een oude man. Doe een beetje statig maar niet afstandelijk.
Praat zacht en rustig. Laat een Piet een beetje dom doen en lach daar samen om met de kinderen. Vraag wat details over de kinderen en schrijf dat op en leg dat in je grote boek. Laat de kinderen naar je toe komen en praat even met ze over kleine dingetjes zoals school of hun mama/pap/broertje/zusje of wat op papier staat.
Laat Piet ze pepernoten geven en als ze willen laat ze dan een liedje zingen. Willen ze dat niet vraag dan of iedereen wil meezingen.
Wellicht hebben ze nog een tekening gemaakt.
Probeer drukke kinderen door Piet te laten afleiden en
neem de tijd voor rustige/verlegen kinderen.
Het is een bijeenkomst van liedjes, strooigoed, kleine cadeautjes, malle Pieten en een handje en lief woordje van de Sint. Meer hoeft het niet te zijn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer in ieder geval de stem van sinterklaas te hebben. een sinterklaas met een accent valt op. inderdaad gedraag je als een sinterklaas. Ga nooit in diepe stoelen zitten. Beter op een eettafelstoel. je komt er niet meer uit met je tabbert aan.