wanneer zijn we met pakjesavond begonnen?

In welk jaartal en wat is het idee erachter, hoe is het een traditie geworden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Een pakjesavond was voor de Tweede Wereldoorlog geen algemeen verschijnsel. De crisisjaren speelden daarin een grote rol. De toenemende welvaart na de oorlog bood echter meer ruimte voor een geefcultuur, een geschenkenfeest in het kader van het oer-Hollandse Sinterklaasfeest. Het schoentje zetten op pakjesavond was in veel gezinnen vlak na de Tweede Wereldoorlog gebruikelijk. Dit ceremonieel was omgeven door een sfeer van geheimzinnigheid.
Sinterklaas transformeerde echter gaandeweg van onzichtbare magische brenger van wonderbaarlijke gaven tot een opa-achtige kindervriend, die de kinderen met zijn zwarte pieten thuis met een zak vol cadeautjes bezocht.
Ouders gaven hun kinderen in eerste instantie veel zelfgemaakte cadeaus en later gekochte cadeautjes. Ook grote bedrijven zoals de Hoogovens, Shell en anderen, maar ook volksbonden zorgden ervoor dat de kinderen van hun werknemers of leden met Sinterklaas iets kregen.
Pakjesavond is er al lang niet meer alleen voor kinderen. Volwassenen geven elkaar, meestal anoniem, geschenken, al dan niet voorzien van een Sinterklaasgedicht of verpakt als 'surprise'. Vaak wordt door middel van lootjes trekken anoniem bepaald voor wie men een cadeautje moet kopen.
Pakjesavond is vooral een Nederlands fenomeen. In België kent men zoiets niet. Daar wordt gebruikelijk de ochtend van de zesde december uitgekozen als pakjesochtend. Hierbij worden dan ook geen liedjes gezongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de tweede helft van de negentiende eeuw kregen veel
elementen van de huidige viering in Nederland vorm, onder
andere onder invloed van het prentenboekje van de
onderwijzer Jan Schenkman. Hierin werden bestaande en
nieuwe elementen, zoals de aankomst van sinterklaas uit
Spanje, zijn intocht in de stad, bezoek aan school,
strooi- en pakjesavond, opvoedkundig met elkaar in samenhang
gebracht in plaatjes en teksten.
Later werden daar ook nog liedjes aan toegevoegd.
De burgerlijke sinterklaasviering, zoals die door Schenkman
werd afgebeeld, vond voorlopig alleen nog in de steden plaats.

Twintigste eeuw

Tot ver in de twintigste eeuw bestonden er nog
grote regionale en sociale verschillen in de viering
van het feest. Pakjesavond was een stedelijk verschijnsel
dat op het platteland nauwelijks voorkwam. In dorpen werd
wel een schoen of klomp gezet met iets voor het paard,
maar alleen in burgerlijke kringen was het pakjesavond en
verscheen de sint ook zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord dus + ;-)
Dat is een heel lang verhaal.

Maar een vorm van Sinterklaasviering werd al in de late middeleeuwen gedaan.

Het Meertens instituut heeft hier een mooi artikel over, zie de volgende link.

http://www.meertens.knaw.nl/meertensnet/wdb.php?url=/feesten/sinterklaas.html