Waarom zijn gekookte eieren met pasen ,,traditie. En waarom geen gebakken eieren.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Pasen
2.9K

Het beste antwoord

Waarom precies geen gebakken eieren is een ander raadsel, maar de gekookte eieren, of het gebruik van eieren tijden de Pasen, heeft vooral ook te maken met de vastentijd. Tijdens de vasten mocht vroeger ook geen zuivel en dus eieren) worden genuttigd, weshalve tegen Pasen de voorraad eieren, de kippen stopten immers niet met leggen, zeer ruim was. En een groot deel daarvan moest snel gegeten worden...

Overigens was het bij de Egyptenaren al gewoonte om bij aanvang van de lente elkaar versierde eieren cadeau te geven, dat zullen vast gekookte eieren zijn geweest.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Traditie is het beschilderen en versieren van eieren. En dat gaat niet zo goed met gebakken eieren en ommeletjes. Met (hard)gekookte eieren daarentegen kan je je fantasie de vrije loop laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verstoppen van gebakken eieren is ook niet zo makkelijk!