Hoe bepaald men de datum van Pasen nu precies?

Hoewel ik hier een bepaalde visie op heb. Ben ik toch heel benieuwd hoe men dit vanuit een Christelijk, of Katholiek perspectief de datum van Pasenprecies bepaald wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Pasen
3.8K

Het beste antwoord

Pasen is de eerste zondag ná de eerste volle maan óp of ná het begin van de lente (21 maart).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat heeft dit dan met de kruisiging van Jezus te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets. Het is de christelijke versie van de (toen nog bestaande) niet-christelijke lentefeesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dat we met Pasen de kruiziging van Jezus herdenken is eigenlijk grote onzin? Dat zeg je tenminste zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jelle: Eveneens is die -1 onnodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Christenen herdenken inderdaad de kruisiging op die dag. Maar de datum wordt niet zo berekend omdat men weet op welke dag Jezus werd gekruisigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En op welke dag was dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rembem je uitleg is geheel juist en tevens correct
plusje van XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is trouwens de wederopstanding die gevierd wordt ipv de kruisiging die wordt herdacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: Op welke datum Jezus is wederopgestaan is onbekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmmm..... Dus we vieren iets, waarvan we de oorspronkelijke datum niet weten. En hebben er vervolgens maar een draai aan gegeven door het de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente te vieren dat Jezus is wederopgestaan? Yeah sure...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Jelle, dacht je dat de voor-christelijke lentefeesten niet religieus waren? +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die moeilijke formule is ontstaan door concurrentie met voorchristelijke feesten. Daarom is Pasen niet bij volle maan, want dat hoort bij de heidenen. En christen vieren hun feesten natuurlijk graag op een zondag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo moeilijk is die formulie niet voor een Heiden, aangezien de Volle Maan voor mij wel belangrijk is. En dat de carnaval voor mij als 1 van de weinige dingen wel heilig is. Was voor mij dus eens reden om te vragen hoe de Pasen berekend werd. Want met uitzondering van in ieder geval 2010 is het de zondag na de vierde Volle Maan. Dat is overigens een stuk gemakkelijker rekenen. Maar daar waren ze dus toen geen voorstander van om het eenvoudig te houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pasen is altijd 6 weken na de carnaval;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor... 1 week is 7 dagen en dat keer 6 weken is 42 dagen. En Pasen is 40 dagen later op een zondag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel je het steeds ingewikkelder maakte vind ik dit toch het beste antwoord...

Andere antwoorden (2)

De formele berekening is nogal lang & gecompliceerd. En in plaats van het samen te willen vatten: Zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste paar eeuwen na Christus vierde bijna iedere plaatselijke kerk Pasen op een verschillende datum. Sommige kerken bepaalden de datum aan de hand van het Joodse Pesach, andere vierden Pasen ieder jaar op 27 maart, en zo waren er nog meer tradities die allemaal een andere uitkomst gaven.

Het eerste Oecumenische Concilie in Nicea (een algemene vergadering van de hele kerk, gehouden in 325) maakte daar een eind aan. Men wilde één regel gebruiken om de datum van het feest van de Opstanding te berekenen.

Het Concilie besloot dat het feest van de Opstanding altijd na Pesach moest vallen, zoals ook de Opstanding zelf na Pesach was. Verder moest het een zondag zijn, de eerste dag van de week, als de nieuwe of Achtste Dag van de Schepping. Een vaste datum kwam dus niet in aanmerking.

Het feest moest vallen op de eerste zondag na de eerste volle maan na de eerste dag van de lente. De datum van Pesach wordt op een soortgelijke manier berekend, en deze berekening zou meestal voldoende moeten zijn om Pasen na Pesach te laten vallen. Voor de jaren waarin dat niet zo was voegde het Concilie toe "na het Joodse Pesach".

In het kort: wanneer het volle maan is na Gregoriaans 3 april (= Juliaans 21 maart), dan valt Orthodox Pasen gelijk met Westers Pasen; begint Pesach echter op of na Witte Donderdag, dan wordt de paasdatum nog een week opgeschoven. Dat is bijvoorbeeld zo in 2009: volle maan op 9 april, Pesach op 9 april (Witte Donderdag in de Westerse kalender), Westers Pasen op de eerstvolgende zondag (12 april), Orthodox Pasen één week later, op 19 april.

Is het volle maan na Gregoriaans 21 maart, maar voor Juliaans 21 maart, dan gebruikt de Orthodoxe Kerk de volgende volle maan en valt Pasen 4 weken later dan in het Westen. Ook dan geldt de Pesach-regel, waardoor het verschil 5 weken kan worden.

De laatste keer dat Pasen in Oost en West op dezelfde datum zal vallen is 24 april 2698. Daarna is het verschil tussen de kalenders zo groot dat dit nooit meer voorkomt. Het maximale verschil tussen de Westerse en Orthodoxe Paasdatum is dan opgelopen tot 6 weken.